Parková dráha Olympia Brno
• výroba kolejí •

Výroba kolejí a výhybek

Dílna Velecký Křenovice

Koleje pro centrální nádraží a výhybky a křižovatky pro celou dráhu jsou vyráběny v dílně firmy Velecký v Křenovicích, obrovské množství montážních prací nás však čeká přímo v terénu. Na dílně budou připravena kolejová pole pro přímé úseky a tzv. polotovary kolejových polí (jedna kolejnice s pražci) pro oblouky. Výhybky budou celé vyrobeny v dílně.

Z Rakouska byly dovezeny válcované profily U40/20/5. Prakticky ihned byly zahájeny práce na svařování polí a byla zahájena výroba prototypu výhybky 8°.


Dílna Velecký Křenovice. Foto 19. 2. 2010 © Roman Šiler.

Svařence kolejových polí. Dílna Velecký Křenovice. Foto 19. 2. 2010 © Roman Šiler.

Prototyp výhybky. Dílna Velecký Křenovice. Foto 19. 2. 2010 © Roman Šiler.
 

Dílna Velecký Křenovice. Foto 19. 2. 2010 © Roman Šiler.

Zkušební podvozek rozchodu 127 mm. Dílna Velecký Křenovice. Foto 19. 2. 2010 © Roman Šiler.
 

Srdcovka výhybky. Dílna Velecký Křenovice. Foto 19. 2. 2010 © Roman Šiler.

Dílna Velecký Křenovice. Foto 19. 2. 2010 © Roman Šiler.
 

Naučit se sestavit výhybku tak, aby byla dobře sjízdná pro všechna kola, není právě jednoduché. Pracovníci firmy Velecký navíc takovou práci nikdy nedělali – míra nutné, ale také technicky správné improvizace chyběla. Výhybka je sice ne zrovna světobornou konstrukcí, bez provozních zkušeností a citu pro věc to však jde s její výrobou poměrně ztuha. Dílo se však začalo dařit.
Ke zkouškám slouží jeden podvozek lavicového vozu (rozchod 127 mm). Jako extrém – model s velmi úzkými koly – slouží tendr modelu Rocket 1:11. Tento vůz ukáže všechny nesrovnalosti v rozchodu a tvaru srdcovek, popřípadě přídržnic. Ukázal také na nutnost doplnit podložky pro okolky kol rozchodu 127 mm u štíhlého křížení.


Foto 11. 3. 2010 © Roman Šiler

Foto 11. 3. 2010 © Roman Šiler

Foto 11. 3. 2010 © Roman Šiler
 

Foto 11. 3. 2010 © Roman Šiler

Foto 11. 3. 2010 © Roman Šiler
 

Foto 11. 3. 2010 © Roman Šiler

Foto 11. 3. 2010 © Roman Šiler
 

Foto 11. 3. 2010 © Roman Šiler

Foto 11. 3. 2010 © Roman Šiler

Foto 11. 3. 2010 © Roman Šiler
 

Foto 11. 3. 2010 © Roman Šiler

Foto 11. 3. 2010 © Roman Šiler
 

Přednostně byly vyrobeny výhybky traťové, tzn. výhybky, byly montovány do nácestného nádraží, smyčky a koncového nádraží »AMFITEÁTR« během výstavby.
Jirka Sajbrt zkonstruoval pracovní vozy potřebné pro údržbu trati. Jde o samovýsypné vozy, nízkostěnné a plošinové vozy a opleny pro kolejnice. Výroba těchto vozidel je také realizována v dílně Velecký.


Základní rám nízkostěnného vozu. Foto 1. 4. 2010 © Roman Šiler.

Frézování jazyku výhybky. Foto 1. 4. 2010 © Roman Šiler.

Fréuje se ručně do oblouku. Foto 1. 4. 2010 © Roman Šiler.
 

Frézování je tak trošku výroba třísek. Foto 1. 4. 2010 © Roman Šiler.

Měřím, měříš, měříme. Foto 1. 4. 2010 © Roman Šiler.

Výhybka s jazyky před frézováním. Foto 1. 4. 2010 © Roman Šiler.
 

Korba samovýsypného vozu. Foto 1. 4. 2010 © Roman Šiler.

Samovýsypný vůz po vybroušení svarů. Foto 1. 4. 2010 © Roman Šiler.
 

Montáž jazyků výhybky. Foto 1. 4. 2010 © Roman Šiler.

Montáž jazyků výhybky. Foto 1. 4. 2010 © Roman Šiler.
 

Dílna Ferrmon Ostrava

OK Mont Brno značnou část své produkce vyrábí ve spolupráci se spřátelenými firmami. Jednou z nich je ostravská Ferrmon. Rodinná firma Musiálků sídlící v těsném sousedství NHKG, později NH, dnes Arcelor Mittal (zkrátka a důvěrně ostravská Nová huť). Firma Ferrmon vypadá celkem nenápadně, jde však o typického představitele firmy vybudované z ničeho pouze pílí a nasazením soukromé osoby a postupně i jejích rodinných příslušníků. V současnosti tato firma 40% produkce exportuje – vyrábí například stožáry lanových drah nebo mostní konstrukce pro rakouské a švýcarské odběratele. Je zajímavé sledovat výrobu kolejových »minipolí« pro parkovou dráhu vedle obrovských skružených plechových rour lanovkových stožárů.
Výroba kolejových polí běžela podle potřeb montážních čet na stavbě. První svařence byly převezeny do Brna na začátku dubna a položené a svařené je bylo možno vzápětí vidět na stavbě dráhy.


Výrobní hala FERRMON. Foto 17. 3. 2010 © Roman Šiler.

Výrobní hala FERRMON. Foto 17. 3. 2010 © Roman Šiler.

První svařence kolejových polí. Výrobní hala FERRMON. Foto 17. 3. 2010 © Roman Šiler.
 

Zkušební podvozek pro test geometrie svařenců. Výrobní hala FERRMON. Foto 17. 3. 2010 © Roman Šiler.

Zabroušené konce profilů pro pozdější svařování. Výrobní hala FERRMON. Foto 17. 3. 2010 © Roman Šiler.
 



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :