Model parní lokomotivy BARBORA
rozchod 127 mm
měřítko 1:6

Autor modelu - Ing. Petr Bauer


Lokomotiva na akci v Pardubicích - Rosicích.

Model v domovské výtopně Zlíchov.
 

Prozatím se v České republice našlo jen velmi málo lidí, kteří by do vítězného konce dovedli novostavbu parní lokomotivy v měřítku 5 nebo 7. Ing. Petr Bauer tak patrně získal na poli stavby funkčního parního modelu na rozchodu 127 mm prvenství.
Pražský strojní inženýr podává tímto svým velmi pěkným výrobkem důkaz o svých schopnostech a řemeslných kvalitách. Pro zájemce o osobní kontakt odkazujeme na webové stránky www.bauer-petr.cz.
Následující text vychází z popisu dodaného Ing. Bauerem. Fotografie, pokud není uvedeno jinak, jsou rovněž dodány autorem modelu.

Předloha modelu

Lokomotiva Krauss výr. č. 1576 v dopravní hale národního technického muzea v Praze.

Základní rozměry a koncepce modelu vycházejí z parametrů čtyř úzkorozchodných posunovacích lokomotiv vyrobených lokomotivkou Krauss & Company v Mnichově pro kladenské hutě Pražské železářské společnosti. Lokomotivy typu Bt s evidenčními čísly I a II, výrobními čísly 1331 a 1332 (objednávkové číslo Krauss 14d), dále s evid. č. 3 a 4, výrobními čísly 1575 a 1576 (objednávkové číslo Krauss 14e) byly vyrobeny roce 1884. Rozchod kolejí kladenské úzkorozchodné sítě byl 800 mm a tyto lokomotivy o výkonu cca 15 kW po nich vozily hutní materiál. »Čtyřka« sloužila až do roku 1969 a ještě téhož roku ji podnik SONP Kladno předal Národnímu technickému muzeu v Praze. Dnes je vystavena v hale expozice dopravy na pražské Letné.
Model ovšem nepředstavuje lokomotivu z kladenských železáren. Konstrukce i vzhled byly volně upraveny. Důvody byly jak fyzikálně provozní (například regulátor uvnitř kotle a přítokové potrubí vedené dýmnicí, nebo řešení zadní stěny budky), tak čistě estetické dle vkusu tvůrce (komín s jiskrojemem, nátěr apod.). Jméno lokomotivy je pak vzpomínkou na jednu půvabnou slečnu.

Parametry a stavba modelu

výrobce ......................... Locomotivfabrik Bauer & comp. Praha
výrobní číslo ................... 002
rok výroby .................... 1999
rozchod ......................... 5" (127 mm)
uspořádání pojezdu ........ B
měřítko zmenšení ........... 1 : 6
délka přes nárazníky ....... 600 mm
rozvor ............................ 150 mm
výška ............ ................. 480 mm
šířka ................................ 260 mm
hmotnost ve službě ........ 31 kg
kotel je vybaven roštem na tuhá paliva


Akce Spolku na záchranu kolínské řepařské dráhy.


 

Stavba modelu započala v polovině 90. let 20. století. V roce 1999 byl model prakticky hotov. V dalších letech pak probíhalo postupné ladění a vylepšování lokomotivy.
Model je plně funkční. Většina dílů je ocelových, ložiska a armatury z barevných kovů, rukojeti dřevěné. Rám lokomotivy je nýtovaný. Nápravy jsou v něm uloženy v bronzových kluzných ložiskách, svislé síly jsou z rámu na ložiskové domky přenášeny přes trojici funkčních listových pružnic. Bloky válců parního stroje jsou ocelové s bronzovými vložkami v pístních komorách a bronzovými sedly v komorách plochých šoupátek. Ta jsou ovládána Stephensonovým rozvodovým mechanizmem. Kotel je ocelový svařovaný. Pracuje s maximálním přetlakem 10 barů a vytápěn je tuhým palivem spalovaným na sklopném roštu. Napájen je dvěma injektory a pístovou pumpou poháněnou od parního stroje. Brzda je mechanická, brzdové špalíky jsou dřevěné a působí na zadní nápravu. K mazání stroje slouží jednovýtokový mazací lis.


10. výročí zahradní železnice v Zásmukách.

Nábřeží paromilů 2007 - na lokomotivě se střídají strojvedoucí.
 

Provoz modelu

Parní lokomotiva je provozována příležitostně v rámci různých tématických železničních akcí. Ing. Bauer pro tyto příležitosti vyrobil mobilní kolejiště o délce cca 30 m s jednou výhybkou. Kolejnice jsou zhotoveny jako svařenec T profilu a obdélného profilu, tvořící hlavu koleje. Kolejnice jsou vysoké 25 mm a jsou na dřevěných pražcích s výškou 20 mm.
S dalšími modely na stejném rozchodu se lokomotiva poprvé potkala na hradeckém »Nábřeží paromilů«, kde jezdila ve společnosti brněnských strojů.
Fotografie © Roman Šiler.


Pohled na výhybku (Nábřeží paromilů 2006).

Na lokomotivě se střídají strojvedoucí.

Ještě ustát zatáčku a uháníme dál...
 

Sinsheim – Mekka všech »pětipalcovkářů«

V lednu 2008 se BARBORA poprvé zúčastnila patrně největšího podniku na světě – halového setkání parních modelů v německém Sinsheimu. Podrobnější reportáže jsou v jinných oddílech těchto stránek. Zde uvádíme několik ilustračních fotografií (včetně detailů) modelu BARBORA na tomto setkání.
Foto 13. 1. 2008 © Roman Šiler.




 



 



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :