Model parní lokomotivy TWLR 1879
rozchod 127 mm
meřítko 1:11

Model anglické parní lokomotivy velikosti 5 se jménem TOPSY 2 získal na britských ostrovech »z druhé ruky« brněnský modelář kolega Jiří Sajbrt. Koupě za poměrně zajímavou cenu je výsledkem jeho trpělivého pátrání po internetu.

Předloha modelu

Za předlohu modelu lze považovat trojspřežní posunovací lokomotivy (uspořádání 0-6-0T) používané v anglických přístavech. V dostupných zdrojích se ale nepodařilo prozatím objevit bližší informace o společnosti, jejíž zkratku model nese (TWLR).
Model byl po dovozu z Británie v celkem dobrém stavu. Mimo kotelního certifikátu nebyla k modelu žádná dokumentace. Na pojezdu bylo několik drobných poškození. Prvním úkolem bylo zjistit, co k čemu na modelu je a co odkud kam vede. Kolega Sajbrt si pro model ihned vyrobil transportní klec. Po několika dnech oprav provedl v dílně topnou zkoušku s během stroje naprázdno. Jízdní zkouška pak byla na improvizovaném okruhu v Brně – Soběšicích provedena 17. 6. 2007.
Fotografie © Roman Šiler.




 

Provedení modelu

Jde o tendrovou tříspřežní parní lokomotivu klasického anglického střihu. Pro kontinentální Evropu jsou milosrdné rozvody, které jsou umístěné vně náprav. Lokomotivě toto řešení dodává pro naše oči obvyklý »parní vzhled«. Je to trošku paradox, že země skutečné kolébky parostrojních železnic je se svým specifickým designem lokomotiv pro ostatní Evropany tak trošku odtažitá.
Model byl pravděpodobně vyroben nějakou firmou, ale prozatím se nepodařilo zjistit o této skutečnosti žádné podrobnosti.



 

Pojezd je uspořádání C - tříspřežní s hnací druhou nápravou. Dvouválcový dvojčitý parní stroj má klasický rozvod Heusinger s protiklikou, pístnice mají křižák vedený dvěma pravítky. Parní stroj je mazán mechanickou pístovou maznicí umístěnou v rámu před dýmnicí. Maznice má náhon od náprav přes obvyklou rohatku. Nápravy s hvězdicovými koly s nerezovými obručemi jsou obrzděny klasickou mechanickou špalkovou brzdou s ovládáním z budky strojvedoucího.




 


 

Model má ležatý kotel s klasickým topeništěm. Veškeré ovládání lokomotivy je v budce strojvedoucího. Pro přístup zvenku má model odnímatelnou část střechy a zadní stěnu. Zásoba vody je v bočních propojených vanách. Vodu do kotle přidává mechanická pístová pumpa s pohonem od nápravy, regulace množství je přepouštěcím ventilem s přepadem zpět do zásobníků. Model je též vybaven ruční pumpou, která je umístěna v tendru. Model tedy nemá zásobník na uhlí, které tak musí být v obslužném vozíku.




 


 

Hmotnost modelu není velká – jen asi 50 kg. To umožňuje celkem snadnou manipulaci s modelem, negativní však je malá adheze, proto tažná síly modelu není příliš veliká. Na rovné trati je možno počítat se zátěží cca 4-5 dospělých, ve stoupání samozřejmě ještě méně. Test jízdních schopností modelu byl proveden na prvních akcích pro veřejnost.



 

Akce v Říčkách 25. 8. 2007.

První svezení dětí v Říčkách 2007.
 

Rotápění modelu na akci »Nábřeží paromilů 2007«.

Vratná smyčka na akci »Nábřeží paromilů 2007«.
 



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :