Parní stroje a modely
»NÁBŘEŽÍ PAROMILŮ«
Hradec Králové 8. 7. 2006

V sobotu 8. července 2006 se v Hradci Králové na Smetanově nábřeží uskutečnilo v pořadí 4. setkání nadšenců s názvem »Nábřeží paromilů« aneb Parní stroje a modely.
Jde o zajímavou akci, kde je k vidění stará i nová technika se společným jmenovatelem - pohon obstarává pára. Akci navštívilo několik tisíc lidí, kteří měli možnost pozorovat věci pro mnohé neuvěřitelné.

K vidění byla dopravní historická technika reprezentovaná provozním parním nákladním automobilem Škoda – Sentinel, nefalšovaným jezdícím parním válcem a plujícím zadokolesovým parníkem. Dále se v prostoru výstavy pohybovala parní čtyřkolka a poněkud přerostlé modely parních traktorů. Železniční doprava byla reprezentována funkčními modely na rozchodu 5" a 7 a 1/2" a ve velikosti IIm. Shlédnout bylo možno funkční kolotoč s parním pohonem, parní stříkačku, stacionární lokomobily a pak celou řadu modelů lokomobil nebo stacionárních strojů ať již historických nebo navýsost současných. Zahambit se nenechali ani lodní modeláři a svými funkčními parníky.
Výstavy se nakonec zúčastnili i majitelé neparních unikátů - s historickými automobily a motocykly a lodní modeláři s modely se spalovacími motory a maketami vojenských lodí s funkčními střelnými zbraněmi.
Bylo na co se koukat a bylo se i čím svézt. Pískání nebralo konce a pro člověka zvyklého na zvuk parní píšťaly parních lokomotiv to byl vždy zvláštní pocit - něco píská, ehle, jede auto, a ne, je to tamta loď...

Fotografie © Roman a Martin Šiler


Dochovaný a provozuschopný parní nákladní automobil je obrovskou atrakcí.

Sentinel si zezadu můžeme splést s normálním nákladním autem.

Při pohledu zapředu na stojatý kotel však už není něco v pořádku.
 

Pro předvádění živých parních lokomotiv v měřítku IIm byly vyrobeny speciální stoly.

Celkové rozměry 4×11 m jsou dostatečné pro předvedení i delších vlaků.

Na odstavných kolejích byly vagony a nabíjely se lokomotivy.
 

Divácký nadbytek žen byl způsoben doprovodem malých dětí...

Úctyhodná souprava 17 vagonů, které s přehledem táhl model lokomotivy řady »U«.

Nápadné antény vysílaček každého upozornilo, že jde o ovládané modely.
 

Nejlíbivější pro přihlížející byly patinované vagony.

Lokomotiva rakouské řady U táhne velmi dobře.

Další modely čekají na svůj okamžik předvádění.
 

Funkční model lokomotivy řady 310 vypadal velmi dobře.

Na plošinovém vagonu se vozily děti.

Model zatím nemá napaječ, vodu tedy bylo nutno dočerpávat vnějším čerpadlem.
 

Lokomotiva jezdila kyvadlově na cca 30 m dlouhé přímé trati.

Skvělým modelem byla i parní lokomotiva na rozchodu 5“.

Model nemá konkrétní předlohu, ale je fantastický.
 

Klasický silniční parní válec je úctyhodné monstrum.

Parní válec je v perfektním stavu, není »přerenovován«, takže působí velmi autenticky.

Lokomobily sloužily jako pohonné jednotky zejména v zemědělství.
 

Zadokolesový parník je novodobý výrobek.

Parník nese jméno KRÁLOVNA ELIŠKA.

Naloď se nevleze mnoho lidí, ale plavba je rozhodně zážitek.
 

Přístaviště parníku - výchozí bod pro ukázkové plavby.

Labská paroplavební společnost provozuje i půjčovnu neparních veslic.

Nebýt parní píšťaly, šlo by o neslyšitelnou loď.
 

Vody Labe brázdily velmi pěkné makety.


Parní remorkér plul nádherně. Škoda, že není videt do strojovny...
 

Funkční střílející válečné lodě. Ty však nebyly na páru.

Příklad střílející lodi - odpalování je řízeno rovněž RC.

Nádherné byly modely vrtulových parníčků.
 

Nad vodou se vznáší modrý obláček ze střelného prachu z modelu.

Majitelé se chlubili a také samozřejmě mezi sebou debatovali.

Někteří umí vyrábět strojky na zakázku.
 

Dlouhá řada stolků s poklady...

Model stabilního prního stroje.

 

Model parního kočáru byl také funkční.

Parní stříkačka se předváděla v plné funkční parádě.
  

Parní čtyřkolka je dvoumístná.

Jde o vlastní stavbu - nutkání postavit si něco na páru bylo jistě obrovské.
  



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :