DBC Graz
Mezinárodní parní sraz
září 2009

Následující reportáž je z dvoudenní návštěvy akce klubu DBC s názvem »Internationales Dampftreffen 2009« konané ve městě Graz ve dnech 12.—20. 9. 2009. Účast modelů z České Republiky byla naplánována na druhý víkend akce z důvodu přeplněnosti areálu DBC hostujícími modely v prvních dnech. Text © Martin Šiler.


Foto © DBC Graz 19. 9. 2009

Foto © Roman Šiler 20. 9. 2009
 

Počasí vlakům přálo

Tentokrát se počasí velmi vydařilo, a tak se mašinkám, ale hlavně strojvůdcům dobře jezdilo. Všichni hosté si užívali chvíle jízdy se jejich krásnými modely a pořadatelé zajišťovali bezproblémový průběh celé akce.


Výpravčí na nádraží vždy rád pomohl. Foto © Roman Šiler 20. 9. 2009

Depo je zaplněno hostujícími modely. Foto © DBC Graz 18. 9. 2009

Výpravčí dodává vodu do obslužného vagonu pro »žíznivou« PONAVU. Foto © Roman Šiler 20. 9. 2009
 

Příjezd na místo konání

Nezáživnou cestu po dálnici jsme zvládli již v pátek večer. V sobotu nás čekalo jen vyložení modelů, kterým jsme našli ty nejlepší místa v depu. Po vyplnění formulářů při registraci jsme dostali »krásné« štítky s čísly a informace a pravidla v tištěné formě dokonce přeložené do češtiny. Po důkladném prostudování jsme usedli k modelům a začali roztápět.


Foto © Roman Šiler 19. 9. 2009

I mašinky musí spát čisté. Foto © Roman Šiler 20. 9. 2009
 

Na doplňování oleje je důležité nezapomenout. Foto © Roman Šiler 19. 9. 2009

Foto © Martin Šiler 19. 9. 2009

Stroj GROMIT se připravuje na další jízdu. Foto © Martin Šiler 19. 9. 2009
 

Výjezd na trať

K roztopení byla potřeba jako vždy chvilka trpělivosti, neboť napumpovat kotel vodou za použití ruční pumpy chvíli zabere. Po naplnění vodou, dodání olejů a namazání rozvodů a náprav, to jde podstatně rychleji. Pak již strojvůdci nasedli na své obslužné vozy a hurá na trať. První dvě kola jsme se soupravou lokomotivy »Ponava« jeli skoro sami. Potom se již rozběhl koloběh dne, ve kterém si všechny stroje i jejich majitelé řádně zajezdili, vždyť velký okruh má 1 km. A ten malý byl pěkné zpestření.


Foto © DBC Graz 18. 9. 2009

Na festivalu byl přítomen i parní traktor. Foto © DBC Graz 19. 9. 2009

Foto © DBC Graz 19. 9. 2009
 

Mašinky obsluhují nejen muži. Foto © Martin Šiler 19. 9. 2009

Pravidelné doplnění oleje, někdy se i pozdržel provoz. Foto © Martin Šiler 19. 9. 2009

Někdo stíhá za jízdy boužel i kouřit. Foto © Roman Šiler 20. 9. 2009
 
Foto © Roman Šiler 19. 9. 2009


Vrtulník rakouské policie

První den kolem poledne uprostřed parku přistála neparní návštěva. EC-135 rakouské Polizei, respektive Ministerstva vnitra. Nejnovější stroj v Rakouských barvách ocenilo mnoho návštěvníků – dokonce byl mimoděk zastaven provoz na trati, neboť se všichni (i obsluha stavědla) dívali na přistání. Po obědě piloti opustili se strojem park a nastal normální provoz. Tajemství přistání vrtulníku bylo lehce odhaleno - pilot je bratrem předsedy DBC...


EC-135. Foto © Martin Šiler 19. 9. 2009

Přistání EC-135. Foto © DBC Graz 19. 9. 2009

EC-135. Foto © Martin Šiler 19. 9. 2009
 

Při příletu vrtulníku se zastavil i provoz. Foto © DBC Graz 19. 9. 2009

EC-135 vzbudil velkou pozornost. Foto © DBC Graz 19. 9. 2009

Po odletu se znovu zcela zaplnilo nádraží. Foto © DBC Graz 19. 9. 2009
 

SMPD

Za SMPD v Grazu jezdily lokomotivy PONAVA, KRZENOVICZ a GROMIT. Osvědčily se i naše lavicové vozy, které po celou akci krásně jezdily.


Z odstavné koleje se muselo i couvat. Foto © Martin Šiler 19. 9. 2009

Foto © Martin Šiler 19. 9. 2009

Spokojený modelvůdce. Foto © Martin Šiler 19. 9. 2009
 

KRZENOVICZ. Foto © Martin Šiler 19. 9. 2009

Jako ve skutečnosti... Foto © Roman Šiler 20. 9. 2009

Foto © Roman Šiler 19. 9. 2009
 

GROMIT vyjíždí vstříc dobrodružství. Foto © Roman Šiler 19. 9. 2009

Vlak musí mít směrové cedule, abychom věděli kam s ním jet. Foto © Roman Šiler 19. 9. 2009

GROMIT na cestě na trať. Foto © Roman Šiler 19. 9. 2009
 

Změny na dráze

Členové DBC Graz natřeli depa a zhotovili nová okna stavědla. Ale nejpodstatnější změnou bylo, že přibyly nové odstavné koleje napojené od točny s rotundou. A jak jsme se dozvěděli, budování bude pokračovat i nadále. A co podstatného se ještě změnilo, byla práce signalistů na stavědle. Přibyla totiž tlačítka pro strojvedoucí, kterým se zadával požadavek na vjezd na nástupiště (doplnění vody, uhlí, mazání). Tím pádem letos již nevznikaly »kolony« vlaků, což nás velmi potěšilo.


Dvě lokomotivy řady U. Foto © DBC Graz 18. 9. 2009

Když se vyložilo. Foto © Roman Šiler 19. 9. 2009
 
Vylepšené stavědlo dostalo nová okna. Foto © Roman Šiler 19. 9. 2009

Druhý den

Jsme si přivstali a ráno jsme provedli mnoho jízd prakticky sami. Mohli jsme zastavovat na zastávce »Blázinec« a nerušeně si užívat jízdy za krásného rána.


Tlačení vagonu je vzrušující. Foto © Roman Šiler 19. 9. 2009

Mašinka na cestě parkem. Foto © Martin Šiler 19. 9. 2009

Někteří strojvůdci za jízdy i obědvají. Foto © Roman Šiler 19. 9. 2009
 

Souprava uhání po trati. Foto © Roman Šiler 19. 9. 2009

Foto © Roman Šiler 20. 9. 2009

Ranní rozjezd má zvláštní atmosféru. Foto © Roman Šiler 19. 9. 2009
 
Foto © Roman Šiler 20. 9. 2009

Akce se zdařila

Jako každý rok byla i letos účast mezinárodní. Postřehli jsme mimo Rakušanů hosty z Německa, Švýcarska, Británie a Slovinska. Pokyny pro účastníky byly vydány ve čtyřech jazycích – v němčině, angličtině, francouzštině a čestině. Už se moc těšíme na příští ročník.

DBC Graz<br/>Podzimní festival<br/>září 2008

DBC Graz
Podzimní festival
září 2008



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :