Výstava Modely Brno
2008

V pořadí třetí účast na výstavě Modely Brno byla ve znamení opětného rozšíření prezentace železničního modelářství.
Reportáž byla sestavena 11. 4. 2008. Fotografie poskytli všichni aktivní účastníci (Randýsek, Šiler, Uhlířovi).

Pavilon G1 – velký – malý

Jako v předchozích ročnících byly modely umístěny v pavilonu G1 brněnského výstaviště. V areálu BVV se paralelně ve stejném termínu konají další výstavy – částečně jde o pohrobky kdysi veleslavných jarních veletrhů spotřebního zboží. Takže tu najdeme veletrh nábytku, veletrh s názvem »Pro dítě« a »Rybaření«. V pavilonu Z se pořádá maraton. A v sousedním pavilonu G2 je pořádáno mistrovství s automobilovými RC modely. Celkově mají tyto akce celkem slušnou návštěvnost – přibližně 60 tisíc lidí.
Modely jsou z hlediska obchodního pro BVV pořád ještě okrajovou záležitostí. Obchodníkům se většinou nevyplatí kupovat si místo na stánek. Nebo alespoň nemají tu odvahu riskovat, že veletržní výdaje budou nakonec vyšší než výdělek. Hlavním problémem je, že svoje prezentace v České republice nepořádají velcí zahraniční výrobci, pro které je český trh s produkty pro volný čas stále ještě malý. Jednotliví čeští prodejci by si pak na veletrhu spíše konkurovali.





 

Výstava »Modely Brno« plní tak spíše roli doprovodného programu. Zmíněná hliněná dráha pro RC automobily zabírá prakticky celou plochu pavilonu G2. Pavilon G1 obsahuje mimo komerční stánky také bazén pro provoz lodních modelů, dva polygony pro elektrické RC modely automobilů, sítí ohraničený prostor pro provozování leteckých modelů a konečně kolejiště rozchodu 127 mm a kolejiště rozchodu 45 mm.

Zatím »jen« živá pára

Prezentace živých parních modelů patří k divácky velmi atraktivním. Modely pro laiky působí samozřejmě jako rarity, přičemž mnoho pozorovatelů stále ještě nevěří, že pohonem je skutečná pára.




 


 



 

— Pane, mohu se zeptat, na co to jede?
— Na páru, vidíte přece, lijeme do toho vodu.
— No - aby se kouřilo z komína - ale na co to jede?
— Ale vidíte, přikládáme uhlí!
— No jo, aby to tak smrdělo! Ale vážně – kola přece určitě pohání elektromotor!!!

Tak proti této logice jsme byli neozbrojení. Navíc – nebyl to jen jeden takový rozhovor za 4 dny.
V dalším ročníku výstavy Modely Brno však v každém případě chceme páru doplnit těmi kýženými elektromotory. Podaří se to téměř jistě, protože bude k dispozici i lokomotiva velikosti 5 na bateriový provoz. Chceme však oslovit další modeláře provozující »stěhovatelná« kolejiště i jiných (menších) měřítek, modelářské kluby obhospodařující modulová kolejiště, apod.

Modely rozchodu 45 mm

Kolejiště bylo sestaveno ze známých panelů. Jeho montáž je stále stejně pracná, stavitelé však již mají praxi a jde jim to rychleji. Kolejiště bylo postaveno ve středu odpoledne, čili jeden den před zahájením výstavy.



 



 

Předváděcí kolejiště pro živé parní modely mělo tento ročník dost prostoru pro diváky kolem. Modelů pro předvádění bylo dost a »vodičů« modelů nakonec také. Uprostřed oválu bylo zázemí modelářů, stoly sloužily jsko předváděcí vitríny i jako dílna.




 



 

Předváděny byly nejen modely Regner, ač tyto co do množství jednoznačně vedou. Kolega Sajbrt se »vytasil« se zbrusu novou soupravou vagonů amerických lesních železnic pro svou lokomotivu Shay, která se narodila v jeho dílně na konci roku 2007.




 


 



 

Předváděny byly modely všech »složitostních« úrovní. Po kolejišti kroužila lokomotiva s oscilačním dvouválcem LUMBER JACK bez RC řízení, čerstvý přírůstek EMMA (pozor - je to lokomotiva - žádná vichřice!), který operativně a obětavě sestavil a vybavil RC řízením kolega Kůt, klasické tříspřežní lokomotivy, ale i podvozkové čtyřválcové stroje. Osvěžením byl také parní vůz velikosti I. Konečně si zajezdila i čtyřspřežka RhB, jejíž rozchození opravdu nebylo jednoduché (opět náš specialista Jiří Kůt). Divák si tak mohl vytvořit snadněji představu o možnostech získání a provozování živého parního modelu. Debaty nad modely také nebraly konce.




 



 


 


 

Pro srovnání úrovně stavebnic Regner jsme viděli jeden hostovský model – výrobek americké firmy Accucraft. Dlužno dodat, že Accucraft vyrábí špičkové živé parní modely za obrovské peníze. Řada levných jednoduchých modelů, na které dosáhnou i obyčejnější smrtelníci, však úroveň »regnerek« nedosahuje ani z daleka.




 


 


 

Na modelech se projevilo jako obvykle i dost závad, vzhledem k dostatečnému počtu modelářů však byl čas na jejich opravy na místě. Diváci byli nadšení, možná zde byl někdo, kdo se příští zúčastní již s vlastním novým modelem.




 

Modely velikosti 5

Novinkou ročníku 2008 byla dráha rozchodu 127 mm. Předváděcího provozu se zúčastnili obě lokomotivy z Brna i BARBORA z Prahy. Pro bezpečné svezení cestujících na dráze dlouhé přibližně 180 metrů byly zapůjčeny dva lavicové vozy z rakouského muzea »Výtopna Strasshof«. Jde o vyjímečně stabilní vozy, které jsou pro svezení i dospělých osob bezpečné.



 



 



 

Zájem o svezení byl podle očekávání obrovský. Kapacita byla samozřejmě náhle větší, než jsme byli zvyklí, přesto bylo stále plno. V sobotu bylo logicky nejtěsněji. Odhadem bylo svezeno za dobu konání výstavy 4 000 lidí. To je jistě zajímavé číslo.




 

Trať byla vybudována ve formě dvoukolejky s vratnými smyčkami a jedním tříkolejným nádražím. Z důvodu zamezení silného znečistění podlahy olejem a žhavými uhlíky bylo celé nádraží podloženo kobercem. Ten byl použit z jiné výstavy a byl samozřejmě určen k likvidaci. Z hlediska funkce se však plně osvědčil.
Dráha byla z větší části ohrazena, aby byl minimalizován možný střed jedoucího vlaku s diváky. Nutno uznat, že disciplína návštěvníjů pavilonu byla solidní.

Uklidit a příště nashle...

Poslední nepříjemná práce v neděli po 16. hodině bylo demontování obou kolejišť a naskládání veškerého materiálu do nákladního auta.




 

Všichni účastníci měli do areálu volný vjezd auty, takže uklizení modelů nebylo problematické, ale od kolejí bolí celý člověk. Všichni však byli spokojení. Zájem obecenstva byl velký. Pro každého aktivního účastníka jsou 4 dny na nohách samozřjmě záběr, ale ježdění pro diváky má v sobě jakýsi další smysl. Rozddělit se o svou radost. A když vidíme dětské rozzářené oči, a že radost že života mají všichni okolo, není to v dnešním shonu vůbec špatné. A ještě jeden postřeh – týden před konáním výstavy jsme na webových stránkách obecně formulovali výzvů, že se stavěním kolejiště mohou pomoci všichni zájemci. A co je neuvěřitelné – skutečně se ohlásil »brigádník«, který pomohl nejen montovat na začátku akce, ale jaksi samozřejmě pomohl i na závěr. Takže všem DÍKY!




 


 

A ještě optimismus na závěr

Příští ročník se chceme v Brně setkat s kolegy s rakouského Strasshofu. Ti mají také nějakou tu stovku metrů kolejí rozchodu 127 mm. Brněnské výstaviště bude mít nový pavilon. Takže kdoví – třeba se nám podaří postavit už pořádnou dráhu. V provozu bude jistě alespoň 6 parních lokomotiv od nás, nějaké ty elektrické a potom samozřejmě i ty z Rakouska. Osloveni budou i modeláři z Německa. A to by se již podařil rozehrát velmi solidní železničně - modelový koncert.
Předváděcí ovál s rozchodem 45 mm bude také rozšířen – přibude jedna odstavná kolej a přibudou panely.
Modulová kolejiště velikosti N, TT nebo H0 - podaří se zajistit alespoň ta z Brna a okolí.
Transportovatelná kolejiště – budeme jednat, snad se také něco podaří. Jedno H0 tramvajové je již skoro jisté.
Budeme jednat i o prezentaci železničních muzeí – kousek od výstaviště je třeba MPŽ.
V každém případě – uvítáme dobré nápady a nabídky na spolupráci od každého příznivce kolejí...

 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :