Veletrh hraček »Spielwarenmesse Nürnberg 2006«

Ve dnech 2.2.-7.2.2006 se konal v Norimberku tradiční hračkářský veletrh, který je termínem zveřejnění novinek také pro většinu výrobců železničních modelů. Veletrh je určen pouze pro tzv. odbornou veřejnost, čímž jsou míněni především obchodníci, je rovněž zakázán vstup dětí. Obecně platí také přísný zákaz fotografování, ale ne v pavilonu 7A, kde jsou soustředěny firmy se železničním modelářstvím. Podle fotografií odtud totiž žádné plagiáty nevyrobíte. Vystavovatelé nesmí žádné zboží přímo prodávat na stánku. Veletrh tedy skutečně funguje jako kontraktační výstava. V tomto smyslu však lze chápat především účast a nabídku mimoevropských firem vyrábějící plyšové hračky, panenky, stavebnice, apod., kdy obchodníci nakupují kontejnery ještě nevyrobené produkce na další období. Železniční modely se svou specifikou tomuto způsobu obchodování poněkud vymykají. Jsou samozřejmě představeny novinky, přičemž některé jsou také jen testem zájmu obchodníků, ale jinak jde spíš o společenskou akci, kde se vyskytne jen málo nových zákazníků. V době klesajícího zájmu o modelovou železnici je ale nutné být viděn, takže většina výrobců si Norimberk nemůže, či lépe řečeno nesmí nechat ujít. Je ale zajímavé srovnat způsob prezentace některých výrobců na různých výstavách, či veletrzích. Někteří věnují daleko více prostředků do představení modelů kupující veřejnosti, což je z hlediska efektivity vynaložených prostředků pochopitelné.
Podívejme se tedy na letošní veletrh očima příznivce velkých modelových měřítek.

Ernst Paul Lehmann Patentwerk

Jednu z největších ploch na veletrhu zaujímal tradičně pojatý stánek firmy LGB. Tentokrát doplněný exponátem v měřítku 1:1 v podobě parní lokomotivy RhB 3/4 »Rhätia«. Ta byla obklopena čerstvě "vylíhnutými" modely v měřítku 1:22,5. Ve vitrínách lemující konferenční prostor byly vystaveny všechny novinky. Bylo jich opravdu úctyhodně. Ovšem ve skutečnosti šlo především o nové barevné mutace stávajích modelů. Objevuje se několik oprášených forem, které byly nějakou dobu u ledu. A konečně také několik zcela nových modelů, které jsou však reprezentovány hlavně fotografiemi a v jednom případě rozpracovanou vzorovou maketou.
Podstatnou věcí byla první distribuce nového kompletního KATALOGU 2006.


Parní lokomotiva RHÄTIA v měřítku 1:1.

Panoramatické vozy v nové aktuální variantě laku.

Ruční maketa restauračního vozu RhB.

Maketa osobního vozu Berninské dráhy C 114.
 

Nové potisky a vozová čísla

Novinky v podobě nových potisků nemá cenu komentovat. Objevují se pravidelně jak reálné varianty (např. RhB moderní kontejnerové vozy, vozy na přepravu cementu nebo vozy s posuvnými bočnicemi), tak i fantazijní produkty (např. celoocelový šedý vůz RhB řady přemalovaný na DR v hnědé barvě, o amerických Boxcarech s potiskem Coca Cola, apod. si nedělám žádné iluze). Bezesporu užitečné jsou nové varianty vozidel s jiným evidenčním číslem. V tomto smyslu se objevil lokotraktor RhB Tm 2/2 s číslem 21 a osobní vůz Zillertalbahn s č. 20. Někteří výrobci problém zejména u vagonů řeší tak, že různé varianty evidenčních čísel jsou paralelně v nabídce. U LGB to zvykem až na výjimky není, takže díky aspoň za takovou varinatu. Jako novinka k jubileu 125 let EPL je prezentována sesterská lokomotiva stroje STAINZ, která se nachází na ostrově Rujana s číslem 99 4603. Je to už násobná varianta pořád stejného modelu. Na boční stěně stánku LGB byla vitrína, kde bylo vystaveno přes 40 variant tohoto modelu!


Tovární parní vlak EPL s novou parní lokomotivou.

Nová varianta laku u modelu americké GG1.

Lokotraktor HF 130C se zvukem.

Dvounápravová tramvaj v tzv. neutrálním provedení.
 

Hračky na kolejích 45 mm

Pro naše příznivce železničních modelů je také nepochopitelná řada rádobymodelů ve vánočním provedení nebo s medvídky a jinými blbůstkami. Značně odtažité jsou také modely ve variantách Disney. K tomu lze jen konstatovat, že všichni máme svobodnou volbu, co koupíme. Proti gustu... A pokud jdou tyto hračky někde na odbyt a pro výrobce znamenají zisk, nelze než souhlasit s jejich produkcí. Potom takové výrobky přispívají k tomu, že výrobce je schopen připravit do výroby a prodeje modely, co se nám líbí. Možná by Lehman mohl vyslyšet negativní postoj značného okruhu zákazníků a tyto produkty zařadit do zvláštní hračkové řady. Podobně, jako Toy Train, který je určen pro malé děti, ze kterých vyrostou budoucí zákazníci LGB.

Staré formy opět využity

Oprášené formy jsou vítaným zpestřením vyráběného sortimentu. Investičně nejsou takové nové modely příliš náročné. Zpravidla jde o přepracované modely, ale přepracování se dotkne většinou jen nějakých detailů, které umožní využít stávající formy pro vstřikovací lisy bez zásadních úprav. V tomto smyslu se celkem urodilo. Do výrobního programu se opět dostal model rakouské motorové lokomotivy řady 2095. Tentokrát v celočerveném provedení s označením ÖBB 2095.06. Model je bez dekodéru s rozhraním DCC. Lze jej tedy s výhodou doplnit dekodérem Uhlenbrock a zvukovým modulem Dietz, který přes SUSI rozhraní podává s dekodérem vynikající kvalitativní výkon. Originální zvuky řady 2095 jsou k dispozici. Představen byl staronovýmodel amerického posunovacího lokotraktoru, hned v pěti variantách, jako dvou nebo třínápravový. Naposled byl tento model vyráběn ve fantazijní mutaci DR řady Köf. Tento model je docela hezky zpracovaný, má hodně domontovaných detailů, má dobré trakční vlastnosti. I tento model lze úspěšně ozvučit komponenty Dietz. Již zvukový je výroční model (s logem 125 let EPL) stroje 99 6001-4, který má navíc vylepšené detaily ve formě žebrovaných podlahových plechů a armatur na kotli.


Motorová lokomotiva ÖBB řady 2095.

Malý traktor polní dráhy v nové mutaci.

Dioráma prezentující použití pryžových kolejových loží.
  

Ostré novinky

Mezi zcela novými modely byly zařazeny dvounápravové osobní vozy RhB C 114 vyrobené původně pro Berninskou dráhu. Tyto modely jsou ohlášeny již delší dobu - v prodeji by se měly konečně objevit v březnu tohoto roku. Ve veletržní vitríně byly předvedeny pouze ruční makety bez popisů. Na tyto vozy se může každý příznivec RhB skutečně těšit - s motorovým vozem ABe 4/4 34 budou tvořit nádhernou soupravu. Srdce našince navíc rozehřeje reminiscence s tatranskými motorovými a vlečnými vozy Ganz z roku 1912. Ze stejné formy bude vycházet restaurační vůz ... , ten je však reprezentován pouze fotografií skutečné předlohy. Dalším exelentním modelem bude čerstvě ohlášený restaurační vůz RhB Wr 3812, který navíc nebyl představen fotografií, ale rozpracovanou ruční maketou. Ze stejného období a stejné vozové konstrukce je i další ohlášený vůz RhB 2. třídy. Tento vůz byl již jen na fotografii. Další novinky byly též bez modelu - normálněrozchodná lokomotiva řady V200 a osobní vůz řady Ba v zeleném laku. Nová forma byla vyrobena pro nákladní vysokostěnný vůz RhB s dřevěnými bočnicemi. Model zobrazuje nákladní vysokostěnné vozy s brzdařskou plošinou v původním provedení v hnědé barvě. Velmi pěkný model. Skoro nenápadnou novinkou je také parní lokomotiva DR 99 5606, která bude nabízena v sadě se třemi nákladními vozy jako »EPL tovární vlak«, neboť představuje parní vlak nacházející se v areálu továrny Ernst Paul Lehmann Patentwerk v Norimberku. Jde o hezkou dvojspřežní parní lokomotivu Lenz&Co úplně nové modelové formy, která je ovšem lehce podobná nejstaršímu modelu LGB - rakouské lokomotivě STAINZ, proto snad ta nenápadnost.


Tovární parní vlak EPL s novou parní lokomotivou.

Ruční maketa restauračního vozu RhB.

Maketa osobního vozu Berninské dráhy C 114.
  

Ozvučené modely

Dalo se očekávat ozvučení některých čerstvých modelů. Takže v tomto duchu byla představena zvuková varianta stroje RhB 3/4 č. 11 a lokotraktor HF 130C s číslem 199002-7. Lokotraktor je ovšem výhradně pro členy nově založeného klubu LGB.


Lokotraktor HF 130C se zvukem.
    

A vylepšené příslušenství

Zajímavé jsou nové generace digitálních centrál a dekodérů. Těmito komponenty bylo nakročeno především k překonání omezení 23 lokomotivních adres, ovšem jen ve spojení s "cizími" komponenty ve smyslu ovladače Dimax Navigator od firmy Massoth. Byl představen také nový kolejový systém spočívající v užití poniklovaných kolejových profilů. Pro jaro je ohlášena zaváděcí cena na veškerý poniklovaný kolejový materiál. Představena byla také nová generace návěstí, které již nebudou prodávány s přerušovacími kolejemi. Jsou totiž případy, kdy zejména při digitálním řízení kolejiště nejsou izolované úseky nezbytně nutné, pohonná jednotka s návěstidlem pak může být montována k pražcům na libovolném místě (třeba i v zatáčce nebo na flexibilní koleji). Systém trolejového vedení bude mít nově stožáry bez patic, které budou prodávány zvlášť v pevném nebo kloubovém provedení. Řetězovka bude ve dvou pevných délkách, trolejový drát a nosné lano bude se závěsy spájen. Tím se zvýší stabilita troleje. Zajímavé je doplnění systémem příčného závěsu na více kolejí (max. 5) v nádražích (dle vzoru RhB). Příklad použití troleje bylo demonstrováno na malém oválu kolejí, který byl z poloviny osazen kolejemi s pryžovým štěrkovým ložem. Podloží právě neumožňuje užití patice trolejového sloupu upevněné mezi pražci ke kolejím, takže patice byly bez výložníku s kolejovou sponou přišroubovány rovnou k základové desce. Toto řešení je pro zahradu ovšem dost problematické.


Kolejivo s poniklovanými mosaznými profily

Dioráma prezentující použití pryžových kolejových loží.

Ovál kolejí s inovovaným systémem trolejí.

Systém příčného převěsu troleje pro nádraží.
 

SCHEBA

Před vstupem do pavilonu 7A ve spojovací chodbě byly umístěny malé vitriny, zjevně jako nejlevnější způsob prezentace firmy. Vzhledem k tomu, že nikdo z modelářské branže nemá na růžích ustláno, je pochopitelné, že malosérioví výrobci si mohou jen těžko dovolit platit monstrózní stánky a rozsáhlé katalogy. Firma SCHEBA - Schurer, přestože produkuje zajímavé a precizní modely, musí šetřit, kde se dá. Majitelé firmy se však u své vitríny zdržovali a každému zájemci o modely ochotně poskytovali informace. Firma má dlouhodobě svou standardní nabídku, takže smršť novinek nelze očekávat. Hlavní náplní v posledním období jsou moderní rychlíkové panoramatické vagony RhB, kterých již bylo vyrobeno několik set. Není bez zajímavosti, že vlastní dílny má tato sympatická rodinná firma na Moravě. Vedení několika zaměstnanců a práci vlastníma rukama zajišťuje jeden ze synů, který již také mluví plynně česky.


Prezentační vitrina firmy SCHEBA.
   

PIKO

Firma PIKO je u nás "notoricky" známá jako výrobce »há nulek«. Po převratu a privatizaci pokračuje a postupně dokonce rozšiřuje sortiment. Na zahradní železnice zabrousila se svými stavbami velikosti II. Katalog je už dost obsáhlý, z nabídky je ale převažující část ve formě amerických staveb. Pro Evropany je zde i tak několik celkem hezkých domků, remíza, sklad, zajímavý je také nadchod, několik malých budek, apod. Firma na svém stánku s velkým konferenčním prostorem vystavovala mimo programu H0 také několik budov velikosti II. Zajímavou novinkou je malý latinskoamerický kostelík, který je typický si tak pro Mexiko. Ale je velmi hezky zpracovaný, zejména má silnější stěny. Síla stěn staveb je jinak trošku nevýhodou většiny staveb. Stěny jsou pak průsvitné a venku zejména málo stabilní. Velké změny teplot působí totiž dost destruktivně.

PIKO jde na zahradu s lokomotivou

Opravdovou zásadní novinkou pak byla lokomotiva Taurus, vystavená celkem nenápadně na kusu koleje mezi konferenčními stolky veletržního stánku. Model byl velmi pěkně zpracován, ale jde opět o normálněrozchodnou lokomotivu na metrovém rozchodu. Inu G jako guma... Na důkaz této schizofrenie byl model vybaven na jedné straně klasickými dvěma nárazníky a na straně druhé centrálním nárazníkem pro úzký rozchod. Modelové spřáhlo je samozřejmě třmenové, systému LGB. Uvidíme. Zatím není zcela jasné, že se model vůbec bude vyrábět. Ani náznak vlastních vagonů (zatím), přitom je jasné, že musí jít o nějaké moderní rychlíkáče.


Latinskoamerický katolický kostelík vypadá velmi hezky.

Malé budky firmy PIKO jsou použitelné i pro evropskou krajinu.

Elektrická lokomotiva Taurus vydala dobře - je to ovšem normálněrozchodný stroj.
 

BRAWA

Firma BRAWA je tradiční výrobce modelů malých „klasických“ měřítek. Do rodiny výrobců zahradních železnic vstoupili v loňském roce výrobou precizního modelu parní lokomotivy s tendrem RhB řady G 4/5 č. 108 se soupravou osobních dvounápravových vozů z nejstaršího období. Modely se k prvním zájemců dostaly na sklonku roku 2005, lokomotivy v digitální variantě dokonce neměly kompatibilní elektroniku s motory, takže dodané modely se vrací k výrobci na rekonstrukci (výměna motorů). Další digitální modely tedy budou k dispozici až v březnu.

Novinky G

Na veletrhu byly představeny další novinky, takže je jasné, že portfolio modelů měřítka G se bude u firmy BRAWA rozrůstat. První novinkou je další, jinak očíslovaný osobní vůz 2. třídy, dále pracovní oranžový vůz, který vznikl z formy osobního vozu. Představeny však byly i zcela nové vozy, a to sice nákladní, opět RhB - jeden otevřený nízkostěnný a druhý nízkostěnný s poklopy. Velmi pěkné modely. Dále byl představen z kategorie příslušenství velmi pěkný ocelový most, který může být ozdobou zahradního kolejiště.


Vitrína s novinkami BRAWA - osobní a nákladní vozy, na dolní polici je most.

Nad stánkem pendlovala souprava s parní lokomotivou RhB G 4/5 108.
  

KISS

Německá firma KISS je svým způsobem malosériový výrobce, převážně precizních modelů. Hlavní záběr je ve velikosti I, kde jsou v nabídce špičkové celokovové modely parních lokomotiv. Tématem velikosti IIm je (tak jako u jiných) RhB. V této skupině jsou modely celokovové (s odpovídajícími cenami) a modely z plastů (s přijatelnější cenou). Firma vyrábí tyto modely v Číně, vývoj, kompletace el. výzbroje a expedice je z Německa. Modely jsou vyráběny v určitých sériích, takže zákazník si sice může vybrat z nabídky jednotlivých typů lokomotiv tu „svou“ dle barvy a čísla, ale může se pak dovědět, že dodávka se uskuteční až za rok.

Nejde ani tak o novinky

Ano - spíš o komplexní představení výrobního programu. Zájemci i z řad soukromníků si na vetrh cestu najdou - a o modelech s cenou přesahující úroveň sto tisíc korun se přemýšlí dlouho a taková sbírka se také rozrůstá pomalu (naštěstí, protože jsou to dost rozměrné krámy).


Ge 4/4 I RhB č. 610

Ge 6/6 II RhB č. 704

Ge 4/6 RhB č. 353
 

Parní lokomotiva Tssd Mallet

RhB G 3/4 č. 2 Prättigau je špičkový model.

Špičkovost vyplývá ze všech detailů na modelu. Odolnost je ovšem nejspíš jen vitrínová.
 

Úžasné jsou detaily i na elektrické Ge 4/6 rovněž RhB.

Takle se na stánku KISS žasne nad lokomotivami velikosti I.

Takle vypadá elektrická lokomotiva ve velikosti I.
 

Faller - POLA G

Firma Faller, která koupila POLA G již před několika lety, má na veletrhu opravdu velký stánek. Modely budov POLA G patří k tomu nejlepšímu, co se dá koupit pro venkovní prostředí. Pro příznivce zahradní železnice se toho vyrábí celkem dost, takže se s novinkami poněkud šetří.
Jako novinky 2006 byly představeny trhovecké stánky, pomníky a květinové mísy.


Koutek s novinkami POLA G - tím je to odbyto.

Trhovecké stánky se zeleninou, sýry a pečivem.

Příspěvek k výročí W. A. Mozarta.

Stánek se sýry je zavalen bochníky.
 



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :