»Srazy bláznů«
na firemním kolejišti v Brně
rok 2009

Sobota 22. 8. 2009

Setkání na konci prázdnin

Po dlouhém váhání a při nesnadné koordinaci s dalšími akcemi brněnských modelářů na poli supervelkých měřítek byl zvolen prázninový termín srazu. V době dovolených to sice není nejlepší, ale termín v pozdním podzimu by byl výrazně horší.
Následující text sestavil Roman Šiler, fotografie pořídili Tomáš Randýsek a Jiří Polák.

Reklamní koutek LGB - takhle si marketinkoví odborníci od firmy Märklin představují poutač, který uloví nové zákazníky. Foto 22. 8. 2009 © Tomáš Randýsek.

Skutečných novinek pomálu

Ekonomickou krizi signalizovala modelářská branže již několik posledních let. Série krachů, insolvencí nemá konce. Nejnověji vyhlásila insolvenci firma Faller, producent stavebnic POLA G. Za této situace je zázrakem, že dosud největší producent zahradních železnic – LGB – ještě vyrábí. Ač jeho »mateřská« firma Märklin je v insolvenci již několik měsíců. Novinky jsou jen »překabátěné« modely ze starých forem, ale jak se říká – pánbu zaplať za to.


Brejlovec vjíždí na nádraží Susch. Foto 22. 8. 2009 © Tomáš Randýsek.

Foto 22. 8. 2009 © Tomáš Randýsek.

Brejlovec projíždí za »zády« nádraží Horní Lipová. Foto 22. 8. 2009 © Tomáš Randýsek.
 

Nefalšovanou novinkou byla ale předpremiéra prototypu modelu motorové lokomotivy ČKD »brejlovce« na rozchodu 45 mm ve velikosti 1,5 (G). Model byl sice nenalakovaný a karosářsky nekompletní. Šlo prakticky o první jízdní zkoušky se zátěží. Přes všechny tyto nedostatky bylo všem jasné, že jde skutečně o krásný model. Je ve všech směrech v jednotném měřítku (není tedy deformován ani na délku nebo šířku, či snad výšku). Proporce jsou proto vynikající. Model táhl po trati čtyřvozovou soupravu rychlíkových vozů LGB, které jsou již pořádnou zátěží. I do stoupání 5% lokomotiva táhla bez mrknutí oka. Dokončení modelu bude potřebovat ještě zhruba 3 týdny. Od září začíná výroba dalších 4 kusů pro konkrétní zájemce.


Brejlovec na mostě za nádražím Zababov. Foto 22. 8. 2009 © Tomáš Randýsek.

Setkání s Taurusem na Vinohradech. Foto 22. 8. 2009 © Tomáš Randýsek.

Foto 22. 8. 2009 © Tomáš Randýsek.
 
Brejlovec na mostě Pola. Foto 22. 8. 2009 © Tomáš Randýsek.

Provoz živých parních lokomotiv

Tentokrát z rodinných důvodů chyběl specialista »párař« Jirka Kůt. Rovněž rodina Pavla Uhlíře nemohla z Prahy přijet. Absenci měli i Jirka Dalecký a Karel Duda. Čest živých parních modelů proto zachraňoval Jirka Sajbrt a Tomáš Randýsek. Nebyl to ale ten pravý funící koncert, jak jsme byli zvyklí.


Zákoutí se dvěma mrtvými a jednou živou parní lokomotivou. Foto 22. 8. 2009 © Tomáš Randýsek.

Model Shay Jirky Sajbrta. Foto 22. 8. 2009 © Jiří Polák.
 

Prototyp brejlovce jede na programovací kolej. Foto 22. 8. 2009 © Jiří Polák.

Debata s panem Dobešem - hlavním konstruktérem brejlovce. Foto 22. 8. 2009 © Jiří Polák.

Roztápění lokomotivy ve stanici Terasy. Foto 22. 8. 2009 © Jiří Polák.
 

Parní vlak na přejezdu. Foto 22. 8. 2009 © Jiří Polák.

Živý parní model rád pije vodu. Foto 22. 8. 2009 © Jiří Polák.

Jirka Sajbrt bedlivě sleduje lokomotivu pod parou. Tedy on není pod parou. Foto 22. 8. 2009 © Jiří Polák.
 

Elektrické modely nezahálely

Jako hlavní téma modelových souprav byly zvoleny harcké dráhy. Pro doplnění tématu normálněrozchodných modelů k brejlovci byly provozovány půvabné motoráčky z dílny Piko, stejně jako elektrický taurus.


Harcký »pětikolák« je úctyhodný model. Foto 22. 8. 2009 © Tomáš Randýsek.

Motorový vlak u skladiště dřeva. Foto 22. 8. 2009 © Tomáš Randýsek.
 

Foto 22. 8. 2009 © Tomáš Randýsek.

Motorový nákladní vlak ve stanici Susch. Foto 22. 8. 2009 © Tomáš Randýsek.

Foto 22. 8. 2009 © Tomáš Randýsek.
 

Motoráček odstavený ve stanici Susch. Foto 22. 8. 2009 © Tomáš Randýsek.

Foto 22. 8. 2009 © Tomáš Randýsek.
 
Tři »býci« na nádraží Vinohrady. Foto 22. 8. 2009 © Tomáš Randýsek.

ASY model – osvětlení

Jaroslav Chudoba je dávno znám jako pískovcový umělec. Na kolejišti práce na různých stabách opět pokročily, takže návštěvníci měli co obdivovat. Navíc se ale pustil do elektriky - vyvinul nádražní osvětlovací tělesa s LED zdroji. Provedení těchto světel mohli všichni přítomní posoudit. Nádražní lampa bude vyráběna v malých sériích, byla již stanovena cena, zájemci mohou objednávat. Pan Chudoba měl kolem sebe neustále debatní kroužky. Pozitivní bezesporu je, že jeho stavebnice a zakázkové stavby si nacházejí čím dál více cestu i na kolejiště dalších českých modelářů. A to je moc dobře.


Pískovcové zákoutí s novou lampičkou LED. Foto 22. 8. 2009 © Tomáš Randýsek.

Jaroslav Chudoba vysvětluje, že ty lampičky fakt svítí. Foto 22. 8. 2009 © Jiří Polák.
 

Další sraz asi až za rok

Počasí vyšlo – jak se říká – s odřenýma ušima. Po ukončení akce po šesté hodině se krásně rozpršelo. Príma – aspoň nebylo nutno zalévat zahradu...


Foto 22. 8. 2009 © Tomáš Randýsek.

Foto 22. 8. 2009 © Tomáš Randýsek.

Foto 22. 8. 2009 © Tomáš Randýsek.
 

Foto 22. 8. 2009 © Tomáš Randýsek.

Foto 22. 8. 2009 © Tomáš Randýsek.

Foto 22. 8. 2009 © Jiří Polák.
 

Sobota 17. 10. 2009

Malý sraz bláznů - premiéra dokončeného brejlovce

ˇ


Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.
 

Termínem podzimní, počasím však zimní setkání nebylo avizováno jako Sraz bláznů, nicméně parametry srazu tu byly. Ve své podstatě šlo o sraz »příznivců prvního českého malosériového modelu na rozchodu 45 mm«. A ve specifikaci bychom mohli pokračovat: »určeného pro provoz ve venkovním prostředí«. Vše zkráceno – šlo o premiéru hotového »géčkového brejlovce«.
Věnovat celou sobotu pouze jednomu modelu by však bylo příliš málo. Jakkoli je český model československé lokomotivy úžasný.


Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.
 

Brněnští »regnerkáři« se tedy domluvili na paralelní subakci – prohnání parních lokomotiv po dráze, která (svými sklonovými poměry) více potrápí jejich parní válce. Pojem »regnerkáři« ovšem neplatí doslova. Bílou ovcí v tomto sdružení je Jirka Sajbrt, který postavil sám funkční model podvozkové lokomotivy konstrukce Shay. Pojem »brněnští« také neplatí zcela. Přijeli Uhlířovi z Prahy, Jirka Kůt je z Košíkova, Karel Duda je z Rosic a – koneckonců – Randýskovi jsou z Křenovic (z Brna před časem emigrovali). Takže na to Brno toho vlastně moc nezbývá. Ale vlivem přirozeného brněnsko-moravského centralismu si uzurpuje uvedený přívlastek.


Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.
 

Počasí bylo pro pobyt na zahradě přímo úděsné – ráno pršelo a teploměr ukazoval spíše vánoční hodnoty. Globálně se zkrátka oteplilo. Tato nepřízeň má pro živé parní modely ovšem jedno pozitivum – snadněji se zviditelní pára vyfukovaná z válců do komína. Parní lokomotivy tak nádherně kouří. Dlužno podotknout, že jen v případě, pokud lokomotivu nesestaví a nevyladí Jirka Kůt. Jeho stroje mají tak malou spotřebu páry, že ani za mrazu není vidět nic. Jirka může ostatním závidět bílý závoj nad modely, ostatní mu však závidí délku trvání jízdy a výkony jeho »svěřenců«. Jirka Kůt je zkrátka specialista, kterému se málokdo vyrovná.


Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.
 

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.
 

Model brejlovce doprovázely další elektrické modely v měřítku 1,5. A mezi modely jedenapůlky se vtíraly modely na živou páru.


Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.
 

Životní funkce organismů jednotlivých účastníků srazu musely být podpořeny tu horkým čajem, tu horkou kávou. Ale všichni to přežili. A ještě se dokázali bavit.


Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.
 

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.
 

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.
 

A hráli jsme si všelijak - Jirka Kůt tahal svým »účkem« rychlíkové vagony LGB. Pěkně vypráskaná souprava. Ale zátěž je holt zátěž. Ono to pak hezky bafá.


Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.
 

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.
 

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.
 

Na trati vychladlé lokomotivy (bez plynu, bez vody – zkrátka neschopné samostatné jízdy) byly odtahovány dieselovou kapotovou lokomotivou RhB č. 242. Nádherný zvukový stroj, který má tu sílu parní modely s vyšším jízdním odporem dopravit do výtopny.


Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.
 

Poslední jízdy se odehrály prakticky za tmy. Jezdily tak stroje, co mají vlastní osvětlení. Ve své parádě nočního osvětlení se představilo i nádraží VINOHRADY.


Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.

Foto 17. 10. 2009 © Roman Šiler.
 



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :