»Srazy bláznů«
na firemním kolejišti v Brně
rok 2011

Text sestavil Roman Šiler, fotografie pořídil Tomáš Randýsek a Jiří Polák. Poslední editace 11. 10. 2011.

7. Sraz bláznů na firemním kolejišti v Brně

Podruhé se setkání zahradních modelářů konalo až na podzim. Důvod je celkem prostý — na začátku léta se konal sraz v Křenovicích, po celé léto jsme měli hodně starostí s provozem a výstavbou Parkové dráhy. Na "dvojky" zbyl čas až po ukončení sezóny.
Ještě víkend před srazem byl poslední provozní víkend v Olympii. Panovalo fantastické počasí, účast byla rekordní. Nic však netrvá věčně, v počasí musel nastat zlom, což se den před srazem skutečně stalo. Nádherné teplé slunečné byly vystřídány deštěm a ochlazením.

Finiš jako obvykle

Několik týdnů před srazen bylo rozhodnuto o přebudování dlouhého mostu mezi stanicemi Susch a Potůčkov. A po vyrobení ocelové konstrukce jen dva týdny před srazem bylo rozhodnuto o jeho vlastní instalaci. Nový most je od dvorního dodavatele podobných staveb — od firmy ASY model.


Autor mostu obhlíží své dílo.

Dokumentace mostu s vlaky je nutná.
 

Na snesení starého mostu, zemní práce, na instalaci nového mostu a na patřičnou úpravu jeho předpolí a související úpravy obou nádraží zbylo nakonec jen proklatě málo času. Naštěstí drtivá většina prací se odehrála ještě za zmíněného krásného počasí. Dokončování kolejového propojení a záverečné dokrášlovací operace se bohužel odehrály již za deště. A jak je dobrým zvykem, pan Chudoba končil se spárovánim pískovcových staveb ještě několik minut před příchodem prvních návštěvníků v sobotu.


Vlak RhB se na mostě vyjímá impozantně.

Zejména pokud je vlak dost dlouhý.
 

Představené novinky

Z hlediska modelů nebylo vcelku co představovat. Snad jen motorový vůz RhB řady ABe 4/4 evid. č. 31, který je po několika letech opět k dispozici v červeném provední.

Modely jako zmoklé slepice.

Novinky na kolejišti však byly vícenásobné. Především byly postaveny další krátké tunely, které řeší problém průjezdu vlaků prostory s hustou »zástavbou« rostlin. Jeden tunel je vedle spirálního viaduktu a jeden na trati mezi Zababovem a stanicí Susch. Super most o délce 8 metrů nahradil po letech skládaný ocelový most, který byl sice funkční, ale měl nevyhovující směrování a sklon. Rovněž estetické hledisko hrálo svou úlohu. Změnu doznal i ocelový most ve tvaru "S" na původní trati vedle jezera. U něj byl největším problémem prostorový konflikt s rostoucí borovicí. Ta svou neochvějnou silou růstem se zvětšujícího kmene posouvala most tak, že přestal být sjízdný. Most byl přesazen do nové polohy. A to i výškově, takže vlaky nebudou muset překonávat velký sklon trati těsně u nádraží Susch. Bohužel se nepodařilo dokončit plánovaná předpolí mostu v nové poloze, takže trať kolem jezera zprovozněna nebyla.


Od jezera most ani tak nevynikne.

»Služebně« nejstarší most Pola ještě funguje.
 

Počasí tedy bylo podzimní

Výhoda chladného vzduchu spočívá ve větších kouřových efektech u živých parních lokomotiv. A to opravdu zafungovalo. Nebe bylo zpočátku pošmourné, kolem poledne však dokonce vysvitlo sluníčko. Následovaly ovšem také přeháňky, dokonce takové něžné krupobití, takže modelvedoucí si užili všeho.


Klubový meteorolog se skrývá před kroupami.

Bílé hrášky v trávě. Naštěstí jen na chvilku.

Jezdí se i za deště.
 

Mokrý, ale šťastný.

Ono to funguje!
 

To by v tom byl čert, abych na to nepřišel...

Mám tam dost tlaku?
 

Pro aktivní účastníky bylo připraveno dostatek občerstvení (nějaký ten chlebíček, doutníček, meruňkovička, čajíček, vínečko, atd., atp.), prostoru na kolejích bylo dost, takže nikdo neměl nouzi.


Motorová lokomotiva jede pomoci klouzajícímu vlaku.

Dieselová přípřež do kopce v oblouku.

Přípřež se musí odstavit.
 

Členové S. M. P. D. houfně před západem slunce našli útočiště v domě, kde byla zahájena premiérově topná sezóna. Po setmění bylo podniknuto ještě několik nočních jízd, aby pak bylo definitivně konstatováno, že se zkřehnutýma rukama nelze nic kloudného podnikat.




 


 



 

Modelový provoz

Elektrický předváděcí provoz byl zajišťován soupravami RhB. Byl vytvořen grafikon, který reprezentoval 10 minut modelového provozu. Mezi elektrickými vlaky se později začaly prohánět i živé parní lokomotivy.


Tak jdeme na plnění.

To se takle nastrčí bomba a ...
 

Žabí perspektiva na Potůčkově.

Horní Lipová s dlouhými vlaky.

K odjezdu připraveny.
 

Samozřejmě se zátěží vždy několika vagonků. Úžasné efekty bylo vidět při průjezdech tunely. Vysrážená pára vyfukovaná z komína stoupala z ústí tunelu ještě několik vteřin po průjezdu lokomotivy. Efekt byl násobný v případě pískáni. Nic hezčího jsme si nemohli přát.



Tak si jen tak písknu.

 

Přetlakový ventil v činnosti.

Pára předjíždí elektriku na stanici Potůčkov.
 


No - baterky jsou na baterky - nejedeme.
 

Sraz – setkání – je odvozeno od slova DEBATOVAT. To se samozřejmě také musí. Je to pevnou součástí programu.


Okud kam ten nový most vede se musí pořádně vysvětlit.

Kakadu to po nějaký čas kontroloval.
 

Debatní kroužek starších.

Debatní kroužek mladších.
 

A příští rok zase nashle...

Zda bude Sraz bláznů v Brně již definitivně posunut do poprázdninového období, lze těžko odhadnout. V roce 2012 nás však čeká slavnostní otevření parkové dráhy v Olympii v plném rozsahu. Logicky lze těžko očekávat volný prostor pro akci na zahradní železnici dříve, než v závěru sezóny.


Model na přejezdu a poctivě čekající chodci.

Kochání se vlakem na mostě.
 



»Srazy bláznů«<br/>na firemním kolejišti v Brně<br/>rok 2010

»Srazy bláznů«
na firemním kolejišti v Brně
rok 2010

»Srazy bláznů«<br/>na firemním kolejišti v Brně<br/>rok 2009

»Srazy bláznů«
na firemním kolejišti v Brně
rok 2009

»Srazy bláznů«<br/>na firemním kolejišti v Brně<br/>rok 2008

»Srazy bláznů«
na firemním kolejišti v Brně
rok 2008

»Srazy bláznů«<br/>na firemním kolejišti v Brně<br/>rok 2007

»Srazy bláznů«
na firemním kolejišti v Brně
rok 2007

»Srazy bláznů«<br/>na firemním kolejišti v Brně<br/>rok 2006

»Srazy bláznů«
na firemním kolejišti v Brně
rok 2006



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :