Rozloučení se sezónou
Eisenbahnmuseum Strasshof
dne 26. 10. 2008

Tak jsme zase o jeden rok starší. Na den přesně v loňském roce jsme si odbyli premiéru na stabilní parkové sráze svou polohou nejblíže Brnu. Od té doby jsme železniční muzeum »Výtopna Strasshof« navštívili několikrát. Jednou jsme absolvovali i dvoudenní brigádu (budování stavědla), naše lokomotivy pak významně pomohly při jízdách pro (platící) veřejnost. Místní pětipalcová parní lokomotiva řady U byla pro poruchu kotle odstavena, takže jihoafricko-brněnská ANDPIE byla pro návštěvníky parkové dráhy vítaným zpestřením. Svým dílem přispěla i TOPSY 2, přestože utáhne daleko méně cestujících.

Živé muzeum táhne

Výtopna Strasshof je veskrze amatérským podnikem. Členové spolku se v areálu vyžívají v mnoha směrech, ale jako celek vystupují kompaktně a ve vzájemném prospěchu. Pro každou sezonu je stanovena řada termínů, kdy je muzeum otevřeno pro veřejnost. Hlavním lákadlem pro veřejnost jsou samozřejmě zatopené »dospělé« parní lokomotivy. Jejich pojíždění po areálu sice vypadá trošku malomocně (pouhé stovky metrů), ale zjevně to nevadí, návštěvníci naplní budku strojvedoucího při každé jízdě. Konec konců - kde se nabízí svezení ne jen ve vagonu kdesi vpředu taženého parní lokomotivou? Jízda u hučícího kotle je teprve tím silným zážitkem.


Foto 5. 10. 2008 © Tomáš Randýsek.

Foto 5. 10. 2008 © Tomáš Randýsek.

Foto 5. 10. 2008 © Tomáš Randýsek.
 

Foto 26. 10. 2008 © Roman Šiler.


 

Setkáte se tu i s hostujícími zahraničními lokomotivami, jako byla například slovenská 331.037.


Foto 5. 10. 2008 © Tomáš Randýsek.

Foto 5. 10. 2008 © Tomáš Randýsek.
 

Hned vedle se svezete na modelu, pak se kouknete na modely zahradní železnice již velmi drobné (LGB), ale u vstupu je modelové kolejiště viditelné pouze lupou (H0) a v jednom »modelářském« vagonu pak rozsáhlé kolejiště velikosti N. Pokud H0 jsou blešky, pak lze velikost N charakterizovat jednoduše - neviditelní mikrobi (POZOR - tato tendenční slova obdivovatele a provozovatel pětipalcovek je nutno brát s rezervou!!).


Foto 5. 10. 2008 © Tomáš Randýsek.

Foto 5. 10. 2008 © Tomáš Randýsek.

Foto 5. 10. 2008 © Tomáš Randýsek.
 

Velký autodrom s RC modely zaujme také. Silnice a cesty jsou totiž nejen na ploché zemi (jak je známe z modelářských veletrhů), ale ve členitém terénu. A vést kamion pomocí vysílačky v serpentýnách je skutečné umění. Bagr rýpající ve skutečném terénu je také velmi přesvědčivý.


Foto 5. 10. 2008 © Tomáš Randýsek.

Foto 5. 10. 2008 © Tomáš Randýsek.

Foto 5. 10. 2008 © Tomáš Randýsek.
 

Pro děti je tu koutek s houpačkami a skluzavkami. Mohou se vyřádit i pouštěním LGB vláčků na zvláštním jednoduchém kolejišti.
A pokud máte hlad nebo žízeň - je tu restaurační vagon, kde pořídíte párek nebo klobásku, pivo nebo limonádu a to za neurážející ceny.
Celý ten spolek jednotlivců s různými zájmy má svou klubovnu, na akcích některé manželky navaří, takže posádky mají teplý oběd, k dispozici jsou pokoje s palandami sloužící jako ubytovna pro hosty. Mnozí ze členů tráví v muzeu svůj veškerý volný čas, někdy i s celou rodinou.
Muzeum nemá punc profesionální perfektně zařízené instituce, ale přesto dobře slouží svému účelu. Návštěvník při prohlídce hal s exponáty šlape v oleji, musí dávat pozor na pád do montážní jámy, pokud se neuhlídá, jisto jistě se ušpiní. A přesto přijde. Zaplatí pár drobných - jednak jej to nenaštve a jednak ví, že pro provoz a eventuální rozvoj jsou peníze potřeba.

Pára na parkové dráze je zde vzácností

Odstavením parního modelu řady U, který je dědictvím po jednom zemřelém členu klubu, nejsou na parkové dráze Výtopny Strasshof prakticky provozovány parní lokomotivy. Členové klubu navíc údajně nemají chuť parní modely stavět nebo kupovat. Většinou provozují (a staví) modely na baterie. Důvodem je pohodlí při ježdění a údržbě. Pro návštěvníky mají ale právě parní modely (logicky) největší přitažlivost. Z tohoto důvodu jsou obě brněnské lokomotivy obdivovány a každý se nejraději sveze na vlaku »mit Dampflokomotive«.


Foto 26. 10. 2008 © Roman Šiler.

Foto 26. 10. 2008 © Roman Šiler.
 

Podzimní počasí má svá negativa

Při cestě do Strasshofu z Brna byla na Moravě mlha. Přesně na hranicích (u Pálavy) začalo probleskovat slunce, aby v Rakousku nádherně svítilo. Bylo to radostné až po Strasshof, kde byla opět mlha. Nicméně - kdosi nahoře se slitoval, a během hodiny mlhu rozfoukal (roztočily se vrtule četných větrných elektráren, jimž je tato část Rakouska doslova zamořená, které v mlze nejprve nehybně stály - ano: Temelín začal dodávat proud do jejich motorů...).
Nad Strasshofem a jeho posledním provozním dnem sezony 2008 se rozzářilo slunce. Nejprve ovšem bylo nutno uklidit přemíru spadaného listí. Po úvodním vykolejení byla na dvou místech poopravena i trať. A pak již to šlo jako po másle. V provozu byl lokotraktor se spalovacím motorem (privátní model), bateriový lokotraktor (klubový model), TOPSY 2 a ANDPIE z Brna.


Foto 5. 10. 2008 © Tomáš Randýsek.

Foto 26. 10. 2008 © Roman Šiler.

Foto 26. 10. 2008 © Roman Šiler.
 

Foto 26. 10. 2008 © Roman Šiler.

Foto 26. 10. 2008 © Roman Šiler.

Foto 26. 10. 2008 © Roman Šiler.
 

Spadané listí a jehličí je nepříjemné zejména na výhybkách. Zde se také nejednoduše odstraňuje. Listí pak také (jako ve skutečnosti) zhoršuje adhezní podmínky na kolejích. Jako nejhorší se však ukázala podvečerní kondenzovaná vlhkost na kolejnicích - ANDPIE začala klouzat a musel být snížen počet vagonů.


Foto 26. 10. 2008 © Roman Šiler.

Foto 26. 10. 2008 © Roman Šiler.

Foto 26. 10. 2008 © Roman Šiler.
 

Provozní zátež pro nové lavicové vozy

Lavicové vozy se plně osvědčily. Čela slouží jako opěradla, což si vysloužilo ještě přídavné plechové výztuhy. Jednoznačně úspěšné jsou nové podvozky vlatní konstrukce. Jejich relativně vysoká hmotnost přidává na stabilitě, široká kola snáze překonávají zejména srdcovky výhybek, a nakonec i esteticky nepůsobí špatně, vlivem širokého rámu, který pojme i nápravy rozchodu 184 mm, a tudíž se pod vozem opticky neztrácí (lavicové vozy jsou široké 40 cm). Centrální talířová spřáhla jsou dohodnutým standardem pro vozidla (minimálně v rámci Brna).



 

Po doplnění patřičnou redukcí s plochým koncem se dají využít i k bezproblémovému propojení s cizími vozidly. Toto spojení bylo vyzkoušeno - připřaženy byly i dva díly klubových lavicových vozů (které účinkovaly letos na jaře na brněnském výstavišti). Čtyřvozová souprava byla pro ANDPIE již slušnou zátěží. Ve vlaku se posadilo i 16 cestujících! Tady již šly žerty stranou a bylo potřeba si velmi dobře rozmyslit, jak topit a přidávat vodu, aby se tlak udržel v přijatelných mezích. Ale jelo TO!


Foto 26. 10. 2008 © Roman Šiler.

 

Foto 26. 10. 2008 © Roman Šiler.

Foto 26. 10. 2008 © Roman Šiler.

Foto 26. 10. 2008 © Roman Šiler.
 

Foto 26. 10. 2008 © Roman Šiler.

 

Následuje plesová (halová) sezona

Takže venku je to vyřízené - Strasshof, Graz a další parkové dráhy se odeberou k zimnímu spánku. Pro majitele modelů začíná sezona jízd pod střechou. Letos poprvé bude postavena dráha v pavilonu F na brněnském výstavišti v době vánočních trhů (dva víkendy před štědrým dnem), pak nás čeká legendární Sinsheim a znovu výstaviště v březnu. A to bude jaro za dveřmi a s ním sezona 2009.


 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :