150 let železniční trati
do Zastávky u Brna
16.—17. 9. 2006

Významné výročí napojení oslavanské důlní oblasti na rozvíjející se železniční síť bylo důvodem pro uspořádání zajímavého víkendu, k jehož programové náplni přispěly i živé parní modely. Následující reportáž přiblíží především tuto část programu oslav výročí.

Jízdy historických parních vlaků

Jízdy parních vlaků patří k »povinné« části programu prakticky jakýchkoli oslav železničních jubilejí. Tentokrát se však podařilo zorganizovat několik zajímavostí, pro které stálo oslavy navštívit. Po oba dny jel například zvláštní parní nákladní vlak, neboť přeprava sypkých substrátů patřila k hlavním výdělkům železniční trati do Zastávky. Na dvoukolejné trati do Střelic se uskutečnily »závody parních vlaků«, kdy byla uskutečněna souběžná jízda dvou vlaků v jednom směru, přičemž strojvedoucí se navzájem předjížděli (podle pokynů vysílačkou). Kdyby nebyly na krku většiny návštěvníků a železničních fandů digitální fotoaparáty, bylo by jistě »znehodnoceno« velmi mnoho filmů.



 

Ve stanici Zastávka u Brna byla uspořádána obvyklá výstava historických lokomotiv

Dělnický dům v Zastávce

V hlavním sále dělnického domu byla uspořádána výstava děl dětských výtvarníků, fotografická výstava o železniční trati a fotografická výstava o obci Zastávka. V sále bylo vystaveno také velmi pěkné modelové kolejiště ve velikosti H0. A konečně předváděcí kolejiště DRAH-servis, na kterém byly po oba dny v provozu modely živých parních lokomotiv z produkce firmy REGNER.



 

Podruhé bylo použito mobilní předváděcí kolejiště (poprvé v Hradci na »Nábřeží paromilů«) DRAH-servis. Stavba předváděcího oválu zabrala cca 8 hodin. Byly přitom namontovány definitivní koleje a výhybky. Použito bylo kolejivo LGB (flexibilní koleje s pruty 1,5 m a výhybky R3). Příští montáž bude podstatně rychlejší, protože koleje už na panelech zůstanou.



 


 



 

Veřejnosti byly v akci představeny firemní modely a modely pana Jiřího Kůta. Ne všechny se podařilo udržet po oba dny v provozu. Důvodem k nucenému odstavení byly například ucpané trysky plynových hořáků. Jiné drobné závady se dařilo odstranit na místě. Parní traktor se pak proháněl po podlaze mezi návštěvníky v sále. Na závěr akce byla v provozu lokomotiva řady U se 22 vagony. Lokomotiva tuko mnohokilogramovou zátěž ku podivu bez problémů utáhla (po rovině předváděcí dráhy). Pro většinu návštěvníků bylo překvapením, že parní modely vůbec existují. Zájem byl přirozeně veliký. A několik železničních příznivců se nechalo slyšet, že pořízení parního modelu opravdu stojí za zvážení.



 

Kolejiště H0

Toto modelové kolejiště tvořilo dominantu v zadní části sálu. Šlo o mimořádně zajímavé kolejiště s plně digitálním řízením. Samotný průběh trati byl proveden nadmíru inteligentně (trať vedoucí »od někud někam«), panely nebyly přeplácány kolejemi. Na kolejišti byly v provozu výhradně modely českých vozidel, řada z nich byla vlastní stavby. To stejné se týká návěstního systému a budov.




 


 



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :