digitalizace a ozvučení modelu
• Piko – kapotová motorová lokomotiva •
DB V260 545–9

Model posunovací lokomotivy řady V60 / V260 je posledním konstrukčně novým přírůstkem v portfóliu firmy Piko v segmentu zahradních železnic. Nebo-li »géček«. Oproti předchozím modelům zde výrobce zohlednil řadu připomínek modelářů a vytvořil model jakoby jiné – vyšší – kategorie.

Hračkovitost potlačena

Mimo podstatné úpravy techniky, které se týkají pojezdu a sběru proudu, je nápadná celková dokonalost karoserie. Model vyniká množstvím dosazovaných dílů s velmi dokonalou detailní povrchovou úpravou se sympaticky matným lakem. Spolu s jemnými popisy vyvolávají velmi dobrý dojem. Velmi zjednodušené tak zůstávají nárazníky a náznak šroubovky. Tato místa jsou i tak o něco lepší, než je tomu třeba u modelu V218.
Model je samozřejmě analogový, je však připraven pro montáž dekodéru a zvukového modulu. V následujícím textu si ukážeme vcelku jednoduchou operaci – zabudování zvukového dekodéru Massoth s originálním zvukem dle předlohy modelu.

Demontáž karoserie

Model položíme vzhůru koly a demontujeme množství černěných vrutů. Vynechat můžeme pouze dva vruty upevňující výlisek se zadními nárazníky. Vruty do karoserie nezasahují. Přední nárazníky však demontovat musíme, neboť výlisek uzamyká přední kapotu. Dále je nutno demontnovat celkem důmyslně skrytý vrut pod horní středovou krycí lištou na přední kapotě. Ta je na kapotě pouze nasazena.




 

Nyní můžeme kapoty i s kabinou sejmout. Musíme však zdvihat nejprve předek, aby se zadní kapota vyhákla z rámu.



 

Vše jako na dlani

Karoserii položíme vedle modelu, neboť je propojena vodiči čelního osvětlení s deskou tvořící rozhraní. Obdivovat můžeme relativně složitý systém závaží, která vyplňují kdejaký volný prostor. Od doby zákazu požívání olova, je to pro výrobce vždy dost velký problém. Zejména u menších modelů je obtížné odlitky tvarovat tak, aby byl dobře využit dostupný volný vnitřní prostor modelu.

Příprava pro digitalizaci a ozvučení je opravdu dobrá

Piko samozřejmě počítá s elektronikou Uhlenbrock. Tomu je však přizpůsobena pouze montážní plastová deska pro dekodér. Místo pro reproduktor je pro Visaton 50 mm. Pro jeho montáž tu jsou dokonce i vruty. Servis pro modeláře nevídaný.
Pro naši práci použijeme jako obvykle elektroniku Massoth, která zaznamenala v posledním období další technické vylepšení, což se týká zejména rozjezdu modelu.



 

Massoth zvukový dekodér eMOTION XLS Art. 8220530

Zvukové dekodéry Massoth jsou opravdu velmi dobrým řešením. Jsou technicky skutečně poměrně dokonalé, hotová nahrávka zvuků odpovídá předloze (modelář nemusí nic nahrávat z počítače). Sada obsahuje i kvalitní reproduktor v provedení odpovídajícím konkrétnímu modelu včetně kabeláže, k dispozici jsou další propojovací kablíky, montážní vruty, návod je srozumitelný a relativně přehledný ve dvou jazycích. A to vše za velmi přijatelnou cenu.

Montáže je snadná jako facka

• Reproduktor posadíme na místo a předtím vyšroubované vruty vrátíme zpět a přitáhneme. HOTOVO – absolutně bez problémů. Výrobce se poučit u problémů s VT98 a připojovací kablík se zásuvkou je prodloužen. Dosahuje tak pohodlně do dekodéru, který namontujeme na opačný konec lokomotivy. Kablík reproduktoru je osazen vidlicí, kterou dáme do zásuvky na desce dekodéru. Dvoukolíková vidlice je jediná, nemůžeme se proto splést.



 

• Stávající desku se svorkovnicí demontujeme a uvolníme namontované kablíky. Deska zajišťuje pro analogový provoz modelu propojení kolejí s motorem a přepínání LED osvětlení v závislosti na polaritě napájení pomocí diod. Vodiče ani nemusíme nějak označovat, jejich fukce je dobře vysledovatelná. Na rámu lomotivy jsou navíc vylisována písmena M (motor) a S (Schiene - kolej), takže je dvojnásob jasno. Na svorky dekodéru připojíme tyto čtyři základní vodiče.
• Aby souhlasil směr jízdy dle ovladače, je potřeba zachovat pořadí tak, aby vývody z kolejí byly na stejné straně (levá × pravá), jako přívody do motoru (vztaženo k podélné ose modelu).



 

• Dekodér pak usadíme na nosnou plastovou desku pro dekodér. Čtyři zdířky pro vruty samozřejmě nesedí, protože montážní otvory Uhlenbrock jsou jiné. Nicméně jedna zdířka využitelná je a druhý otvor zhotovíme přímo vrutem. Je nutno využít plastové distanční kroužky, které na dekodéru Massoth jsou. Je tím zajištěno větrání spodní strany zvukového dekodéru, kde jsou rovněž výkonové prvky potřebující chlazení.

• Nyní provedeme drobnou úpravu kabeláže osvětlení. Pro analogový provoz jsou jako společný vodič všech šesti světelných diod připraveny vodiče žluté. Černé jsou rozděleny na dvě větve – přední a zadní. Dekodéry však spínají mínus pól, rozdělení na přední a zadní světla musíme provést žlutými vodiči. Výrobce modelu k tomu připravil rozdvojný kablík, který sejmeme ze svazku žlutých vodičů a připojíme ke dvěma větvím černých. A je to. Dále se nic nemusí dělat, LED osvětlení má již do kabeláže instalované ochranné odpory, takže nemusíme ani regulovat napětí výstupu dekodéru. Kablíky tak jen namontujeme na správné svorky +24V (společný vodič) a LI-V (světla přední) a LI-H (světla zadní).



 

Massoth zdroj eMOTION Goldcappuffer Art. 8151501

Model V260 je dost těžký, má dva páry sběracích kolejových botek, soustružená kola, z výroby očistěné osy v místě sběračů. Elektricky je tedy model výrazně lépe připraven, než předchozí výrobky Piko.



 

Přesto nemůže uškodit instalace kondenzátorového zdroje, který pomůže překlenout nedostatky v napájení vlivem znečistěných kolejí, izolovaných srdcovek, apod. Zdroj Goldcappuffer je rozměrově velký. Je však rozdělen na tři části propojené kablíky, takže pod kapotu modelu V260 se vejde. Jde tak natěsno, že součástky zdroje ani nemusíme nějak upevňovat. Jeho připojení třížilovým vodičem je naprosto jednoduché. Červený připojíme na svorku +24V (jedna je volná na svorkovnici funkčních výstupů), černý připojíme na svorku GND (bohužel na opačné straně dekodéru – svorkovnice motorů) a bílý řídicí vodič na svorku BC (svorkovnice funkčních výstupů). Je to téměř geniální – dekodér sám automaticky vyřazuje funkci kondenzátorů při programování (nemusíme je tedy blokovat vypínačem) a můžeme naprogramovat dojezd modelu při výpadku napájení. Aby nám po vykolejení nestihnul ujet třeba po silnici neznámo kam.



 

Alternativa – kouřový generátor

Výfuk spalin z motoru je na modelu proveden jako trubka otevřená až do přední kapoty. Teoreticky sem lze umístit kouřový generátor s ventilátorkem. Bylo by však nutno vyrobit nějaké přímé propojení (trubkou nebo silikonovou hadičkou), aby parafín při plnění dotekl na správné místo. Rovněž by nebylo vhodné kouřem plnit útroby lokomotivy.
Prostor pod přední kapotou však není nekonečně velký. Pravděpodobnost, že by se sem mimo dekodéru vešel mohutný kouřový generátor i kondenzátorový zdroj, je poměrně malá.
Nicméně – šikovný modelář má o čem přemýšlet. Třeba se najde někdo schopný.

Otevřený model na zkušební stolici

Abychom se přesvědčili, že jsme postupovali správně, je dobré ještě otevřený model vyzkoušet. Ideální jsou tzv. zkušební rolny. Použít můžeme třeba rolny Massoth, které mají i kontakty na sběrací botky. Jak vidíme, je servis Massoth téměř komplexní.
Na zkušební stolici vyzkoušíme na tovární adrese 3 základní funkce, včetně osvětlení. A zároveň můžeme model přeprogramovat.




 

Namontování karoserie zkušební jízdy

Zpětné nasazení karoserie je problematické snad jen při hlídání, aby žádný kablík nezavazel a nebyl případně poškozen. Nejprve také musíme zaháknout zadní kapotu do rámu. Pokud někoho irituje figurka šéfa Piko, který jako obvykle trůní na místě strojvedoucího, měl by před zpětnou montáží otevřít kabinu a figurku vyndat. Je fakt, že příliš mnoho stejných strojvedoucích s brýlemi už není fór.
Pozor musíme dávat na boční lávky s velmi jemným zábradlím!

Programování zvukového dekodéru eMOTION XLS

Prvním krokem je samozřejmě přeprogramování adresy. Pro uživatele centrál Massoth nebo jiných na podobné technické úrovni bude jistě výhodné jako adresu užít číslo řady lokomotivy (260) a 28 jízdních stupňů. Ovladačem Navigator to provedeme velmi jednoduše zadáním čísla adresy (1. krok) a počtu jízdních stupňů (2. krok ve stejném menu). Bez užití Navigatoru musíme nejprve změnit hodnotu CV29 a dále CV17 a CV18. Postupy jsou popsány v předchozích článcích. Uživatel centrál LGB musí nastavit krátkou adresu v CV1.

Užitečné proměnné, které má smysl měnit

CV1 - krátká adresa (pro LGB 1-23)
CV2 - rozjezd (ideální hodnota je 0, nové dekodéry se však rozjíždí plynule i bez tohoto přenastavení
CV3 - zrychlení (ideální hodnota 30)
CV4 - zpoždění (může být 15, ale tovární 3 je bezpečnější)
CV5 - maximální rychlost (z hodnoty 255 vhodné snížit na 180)
CV29 - konfigurace NMRA (změněno automaticky ovladačem Navigator)
CV50 - výstupní napětí pro osvětlení (hodnota 32 se v tomto případě nemusí měnit)
CV129 - doba dojezdu s přídavným zdrojem (nutno vyzkoušet, cca 30)
CV200 - hlasitost reproduktoru (zhruba 8—10, jinak řve)
Pro LGB centrály bez paralelního toku dat nutno nastavit CV49:
CV49 - konfigurace Massoth (hodnota 11 pro přijímání sériových impulsů ovladače)

Šťastnou cestu!

Model byl ponechán nějakou tu hodinku při kroužení na zkušebním kolejišti. Užíval si rozkoše oblouků R1. Venku bohužel vlivem silné vrstvy zmrzlého sněhu skotačit nemohl...




 



 



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :