brousicí vůz
LGB 20670 a 21670
• výměna brusných kotoučů •

Následující návod ukazuje jednoduchou výměnu brusných kotoučů ze sady Massoth. Text Roman Šiler, fotografie 5. 6. 2011 © Martin Šiler.

Broušením ubývá materiál

Opotřebení je přirozená věc

Jde o jednoduché a srozumitelné vyjádření obecného fyzikálního jevu. Nic netrvá věčně – ani jedna láska k brusným kotoučům.
Brousicí vůz z portfólia LGB, původně Lehmann Grossbahn Patentwerk, po krachu společnosti nově Märklin – LGB, je velmi výkonný pracovní prostředek, který je velmi efektivní variantou uchování solidního stavu mosazných kolejnic zahradní železnice ve venkovním prostředí. Čas od času je však třeba vyměnit brusné kotouče, které je nutno považovat za obyčejný spotřební materiál. Výrobce nabízí náhradní díly, které obsahují sadu plastových kole a vlastních brusných kotoučů. Firma Massoth nabízí také náhradní díly LGB. Zde však bylo vyhodnoceno, že celá sada s plastovými unašeči je pro většinu modelářů zbytečná a tudíž neekonomická. Firma Massoth tudíž nabící jako sadu náhradních dílů pouze dva brusné kotouče, které je možné vyměnit v čase řádu minut (Massoth Art. 8314102).
Brousicí vůz s artiklovým číslem 20670 ve žlutém provedení byl velmi dlouhou dobu stálicí na zahradně-železničním nebi pracovních vozidel. Nová červená varianta s číslem 21670 se liší právě jen barvou. Všechny mechanické i elektrické části zůstaly totožné.

Demontáž je jednoduchá

Brousicí vůz převrátíme »vzhůru nohama«. V části s brusnými koly stačí odšroubovat (odvrutovat) plastový třmen přidržující brusný podvozek v karoserii a následně (nebo i dříve) podobně vyšroubování tří vrutů uvolnit plastový kryt tohoto podvozku.


Vyšroubování vrutů držáku pohonu.

Kryt pohonné jednotky je nyní volný.

Otevření krytu pohonné jednotky.
 

Sejmutím krytu obnažíme vnitřek – motor a nápravu s brusnými kotouči s kuželovým převodem. Náprava je uložena v ložiskových mini-skříních, které vysunujeme současně s nápravou. Soustava nápravy klade při vysunování značný odpor.


Brusná náprava potřebuje na vytažení větší sílu.

Musíme ji postupně vyviklat.
 
Náprava s brusnými koly je vytažena.

Po vyjmutí nápravy odšroubujeme vnější kryt kola, což je vlastně hladký plastový disk s vnitřními výstupky pro zajistění dostatečné síly k otáčení brusného kotouče. Hlavní disk tvořící okolek brusné nápravy má podobné výstupky.


Centrální šroubek drží vnější disk kola.

Po odklopení krytu je přístupný vlastní brusný kotouč.
 

Nyní jednoduše stáhneme opotřebený brusný kotouč, který má zjevně menší průměr, než kotouč nový.


Opotřebený kotouč a kryt.

Srovnání průměru opotřebeného a nového kotouče.

Nasazení nového kotouče.
 

Měnit – ale zavčas

Brusný kotouč je třeba vyměnit zavčas. Přílišným zmenšením brusného kotouče dochází ke kontaktu okolku nápravy s pražcovými poli a tím i k opotřebení unášecích disků. Průvodním jevem tohoto stavu je tvorba »vlasů«, což není nic jiného než efekt třískového obrábění okolků brusné nápravy. Pokud se při práci brousicího vozu tyto »vlasy« objeví na trase mezi kolejemi, musíme brusné kotouče ihned vyměnit. Jinak budeme potřebovat sadu LGB, obsahující i unášecí disky (LGB Art. 67267).

Smontovat a hurá na trať


Při dotahování šroubku to nesmíme přehánět.

Štítek z balení náhradních kotoučů od Massoth.

Po nasazení nápravy promažeme kuželový převod.
 

Po opětném vložení brusné nápravy na své místo překontrolujeme mazání silonového ozubeného převodu. Vazelínu můžeme doplnit – originál je k dispozici jako převodový tuk LGB (LGB – Getriebefett Art. 51020).


Můžeme odebrat a použít přebytek vazelíny z krytu pohonu.

Pohonnou jednotku znovu zakrytujeme.
 

Po zakrytování a zašroubování vrutů je vozidlo připraveno k další službě.

Vozidlo je připraveno pro další službu.



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :