Elektrická lokomotiva Taurus
DB 182 001-8
Piko

Piko 37410

37410 tovární snímek © PIKO Spielwaren GmbH

Firma PIKO Spielwaren GmbH je další tradičním výrobcem modelových železnic, který nově vstupuje na trh velkých měřítek. Předlohou pro debutující novinku firmy je nejmodernější elektrická lokomotiva Taurus (latinsky »Býk«). Od. 2. září je tato lokomotiva, rakouské řady 1216 (označení třetí generace), světovým rekordmanem. Na nové trati Ingolstadt – Nürnberg dosáhla rychlosti 357 km/h, což je nejvíce u elektrické lokomotivy. Dosavadní prvenství s rychlostí 331 km/h drželi od roku 1955 Francouzi.

Lokomotiva 1116 045-4 v rakouském Althofenu. Foto 6. 8. 2003 © Roman Šiler.

Lokomotiva je odvozena od německé řady BR 152. U rakouských ÖBB měly tyto lokomotivy obnovit kompletně lokomotivní park. Na rozdíl od řady BR 152 byly rakouské stroje koncipovány jako univerzální lokomotivy. Řada 1016 pro trakci 15 kV 16,7 Hz a řada 1116 navíc pro systém 25 kV 50 Hz. Německé lokomotivy byly čistě nákladní s tlapovými motory pro rychlost max. 140 km/h. Taurusy jsou vybaveny moderním kardanovým náhonem, který umožňuje nasazení i na rychlíky do 230 km/h. První stroj 1016.001 vyjel v roce 1999. V roce 2001 dostala tato lokomotivní řada významné mezinárodní ocenění designu.
O dvousystémové stroje řady 1116 se začala zajímat i firma DB Cargo, která snížila objednávku na lokomotivy řady 152 a objednala 25 »Býků« řady 182. Lokomotivy jsou do detailů stejné, jako rakouské, obdržely navíc mnohočlenné a dálkové řízení, zařízení elektronického jízdního řádu, apod.
Poslední stroje byly převzaty od výrobce na konci roku 2001.


Lokomotiva 1016 034-9 na nádraží St. Pölten 8. 8. 2003. Foto © Roman Šiler.

Lokomotiva na vídeňském nádraží 30. 11. 2003. Foto © Roman Šiler.
 

Provedení modelu

Model normálněrozchodné lokomotivy v měřítku »G« je konstruován v intencích velikosti 1,5 - nebo-li něco mezi modelářskou velikostí I (1:32) a II (1:22,5). Většina proporcí modelu je v měřítku kolem 1:27.
Kartonová krabice s modelem je rozměrově obvyklá, obsahuje dvoudílný polystyrenový obal, který je tvarován tak, že horní díl po otočení slouží jako bezpečné lůžko karoserie, takže je lze využít při demontáži spodku lokomotivy, což je nutné v případě digitalizace modelu.


Krabice je hezká, ale graficky nijak nevyniká - srovnejme např. s designem firmy BRAWA.

Model poprvé na kolejích (jak jinak – koleje od LGB).
 

Model působí na první pohled dobře. Po bližší obhlídce ovšem konstatujeme mnohá zjednodušení, která vedla k obdivuhodně nízké ceně modelu. První úsporou je nepochybně již ten fakt, že PIKO vyrábí TAURUS v mnoha variantách již ve velikosti H0. Je to sice jiné měřítko, ale obstarání nutné dokumentace jako podkladů pro konstrukci modelu G bylo již vyřešeno.
Druhou podmínkou nízké ceny byly snížené náklady na nástroje. Formy byly proto vyrobeny na dálném východě. V Číně však nezůstaly (což asi bylo pro výrobce překvapením). Výroba byla zahájena na vstřikovacích lisech v duriňském Sonnenbergu, kde v taktu tří minut byly vyráběny výlisky karoserie. Důvodem byl ekonomický kalkul - made in Germany je také hodnota.

Karoserie

Červená skříň je v principu velmi jednoduchá, nemá téměř žádná okna, ani podélné prolisy, či jiné složitosti. Pro levný model ideální konfigurace. Povrch červeně probarveného plastu je však vynikající a příjemně matný. Potisky jsou provedeny velmi čistě.


Stírače čelních oken a podokenní madlo patří k „nasazovacím“ součástkám.

Madla u vstupních dveří jsou je gravírovaná, ale rozhodně to nevadí.
 

Boční dveře jsou jen jedny na bočnici (Taurus je úsporný), ale nejsou i tak otvíratelné. Je to daň za nízkou cenu, ale na druhé straně – jaké praktické využití by otvíratelné dveře, ještě k tomu mimo kabinu strojvedoucího, v praxi měly? Interiér kabin je velmi asketický, ale milosrdné jsou v tomto ohledu relativně malá okna, která nenechají do kabin pořádně nahlédnout. Ovládací panely lokomotivy nejsou nutné. Vévodí tu tedy figurka strojvedoucího, která je karikaturou šéfa firmy PIKO pana René Wilfera. Ten se (z ryze obchodních důvodů) nechá rád a často fotografovat s vítězným úsměvem na tváři a výstředními brýlemi na očích. Figurka strojvedoucího má právě takové brýle.


Strojvedoucí je ve formě šéfa firmy PIKO - jako vtípek je to velmi dobré.

Herr Wilfer řídí nejen továrnu, ale i Taurus G...
 

Na střeše zaujmou pantografy, které jsou celoplastové. Z hlediska vedení el. proudu jsou tedy nefunkční. Spodní rameno je červené (podle vzoru), horní část polopantografu je však chromovaná, což je opravdu nepřirozené. Inu nízká cena. Imitace el. vedení na střešních izolátorech je provedena slušně podle skutečnosti.


Izolátory a kabelový rozvod vypadají dobře, pantograf...

Pantograf je elektricky nefunkční - to by nevadilo, ale vypadá legračně - to už vadí.
 

Podvozky

Černá kola vypadají velmi dobře. Na první pohled mnohem lépe, než chromované obruče lokomotiv LGB.

Jsou konstruovány podobně, jako u modelů LGB. Masky jsou vypracovány solidně (nápravová ložiska, odpružení, snímače, apod.).
Kola jsopu provedena ze zinkové slitiny, odlité tlakově. Kola jsou černá, což působí skutečně dobře. Zinková slitina ovšem limituje jízdní, respektive proudové vlastnosti modelu. Obruče jsou relativně užší, okolky 3 mm jsou velmi ostré. Kola nejsou vybavena adhezními obručemi, podvozky jsou doplněny dvěma sběracími botkami. V provozu se projevilo několik nevýhod realizovaného řešení. Ostrost okolků způsobuje potíže při ne zcela dokonale dovřených jazycích výhybek - kolo snadněji vykolejí. Sběrací botky jsou tvarovány tak, že se dotýkají hlavy koleje zešikma (v příčném směru), takže zapadávají do žlábků srdcovek výhybek R5 LGB. Botky je proto nutno mechanicky srovnat a ještě lépe mírně zvýšit náklon náběžných hran. Zapadnutí do žlábku srdcovky totiž znamená nadskočení modelu nebo jeho úplné zastavení. Uvíznutí na srdcovce sériové výhybky není příjemným jevem, ale budiž řečeno, že některé modely LGB vykazují podobné problémy. Botky je obecně nutno udržovat v bezvadném stavu. Závažnějším problémem je materiál vlastních kol. Zinková slitina se snadněji otírá, je drsnější a hůř vede proud. Hlavním projevem je intenzívní nabalování nečistot z kolejí na jízdní (styčnou) plochu kola. Následkem je prudké zhoršování přenosu proudu a posléze k zastavení modelu. Na firemním kolejišti k tomu došlo již po ujetí vzdálenosti kolem 100 metrů. Koleje byly průměrně znečistěny a zde je třeba uvést, že modely LGB s chromovanými koly nemají nejmenší potíže. Tady je asi třeba vzpomenout na americké modely MTH, které na posledním »srazu bláznů« měly velké potíže – i modely MTH mají kola ze zinkové slitiny. Chromová kola jsou nehezká – ale funkční. LGB ví, co dělá. Situace při zkušebních jízdách se konsolidovala až po přebroušení kolejí.

Elektrická instalace

Po sejmutí karoserie spatříme další efekt nízké ceny. Model je ryze analogový, zapojením srovnatelný s LGB ToyTrain. Sběrače na podvozku jsou přímo spojeny s motory. Na každé straně je jediná žárovička obstarávající osvětlení lokomotivy. Původně nebyly podvozky ani spojeny mezi sebou. Což přinášelo jistě větší provozní problémy. Žárovky svítí v uzavřené komoře, světlo je vedeno tzv. světlovody do čelních reflektorů. Efekt možná stačí u měřítka 1:87, ale pro zahradní železnici je to trošku málo.


Osvětlení obstarává jediná žárovička na každé straně.

Světlovody jsou dobré u Há Nulek - ale pro Géčko?
 

Na čelníku není ani náznak šroubovky a vzduchových hadic. Prostor proto působí velmi prázdně.

Čelní osvětlení má malou intenzitu, což má na svědomí jediná žárovka s plastovými světlovody.
 

V základním rámu je zřetelné místo pro umístění reproduktoru pro ozvučení modelu s patřičnými zvukovými »výdechy« a také zdířky pro vruty upevňující dekodér. Sada digitálního dekodéru s potřebnými dráty a sada zvukového modulu s reproduktorem je již také v nabídce PIKO. Nabízený dekodér je od firmy Uhlenbrock se SUSI rozhraním pro zvukový modul (čili jde o dílnu Uhlenbrock/Dietz). Lokomotivní dekodér DLE 2M Uhlenbrock byl také na předváděcí model v rámci zprovoznění na firemním kolejišti ihned instalován. Předtím musela být velmi zjednodušená původní elektrická instalace zcela odstraněna. Zapojení dekodéru je velmi jednoduché - práce zabere necelou hodinu. Firma Dietz již nabízí k modelu Taurus i zvukový modul se SUSI rozhraním, který bude k dekodéru připojen jednoduše čtyřpólovou zásuvkou a po připojení reproduktoru dvěma dráty bude výbava modelu dokonána. Otevřenou otázkou zůstává rekonstrukce osvětlení a přidání červených koncových svítilen, osvětlení kabiny, apod. Adepty na výměnu jsou i pantografy - lákavé jsou nejen celokovové se schopností snést dotyk s trolejí, ale být i dálkově ovládány, podobně, jako je tomu i modelů LGB. Komplet motorického pohonu pantografů LGB přitom přijde ve formě ND na méně než 2000 Kč (pro dva sběrače).
Motory modelu mají větší spotřebu, než motory u modelů LGB. Při stejné zátěži vykazuje Taurus při jízdě do kopce (na firemním kolejišti) odběr proudu až 3A, za stejných podmínek lokomotiva LGB BR 101 jen 2,5 A. Dekodér reaguje vypínáním, i když to je podpořeno i vyšším výstupním napětím centrál LGB nebo Massoth. Jev se odstraní až přeprogramováním dekodéru a jeho proudové ochrany na vyšší hodnotu.


Po odebrání karoserie zůstane levné prázdno.

Vpravo je dekodér Uhlenbrock. Reproduktor byl namontován v rámci digitalizace jako příprava na ozvučení.
 
Modely velikosti 1,5 pospolu. Pro oživení zájmu o zahradní železnici je to dobrá cesta.

Jízdní vlasnosti

Model je relativně lehký – na základním rámu jsou také jen malá závaží. Na čistých kolejích a výhybkách správně postavených jede model hezky, přestože nemá gumové adhezní obruče, vykazuje dobrou tažnost.
Bezpečně projíždí oblouky R1, karoserie však více vybočuje (otočné čepy podvozků jsou blíže středu lokomotivy). V obloucích R1 model nevypadá dobře. Optickým minimem jsou opět oblouky s poloměrem R3 (R 1195 mm). Obě třmenová spřáhla mají namontované háky z výroby. Taurus XXL je přijatelným modelem s nádhernou cenou (cca 6000 Kč). Kdo nemá pokroucenou horskou dráhu, může si model s výhodou pořídit. Vagony zatím musí koupit u LGB, ale uvidíme, s čím ambiciózní firma PIKO modelářský svět překvapí v dalším roce. Povzbuzena bude jistě eventuálním obchodním úspěchem modelu Taurus. Kdo se chce dočkat pokračování, měl by si »Býka« pořídit a firmu tak podpořit.




 



Br 182 a Br 101 ve stanici »TERASY«.
 
PIKO následuje LGB. Technicky LGB však jednoznačně vítězí (zatím).

Montáž zvukového modulu

K novému modelu velmi brzy nabízejí další výrobci doplňky. Firma DIETZ připravila zvukový modul x-clusive II a x-clusive S. Varianta se SUSI datovým rozhraním je připravena ke spolupráci s dekodérem Uhlenbrock. Montáž je proto velmi jednoduchá - deska modulu se po montáži do lokomotivy propojí s dekodérem datovým čtyřvodičovým kabelem, dvěma vodiči s reproduktorem - a hotovo.


Naproti dekodéru Uhlenbrock je umístěn zvukový modul DIETZ s rozhraním SUSI.

Po propojení SUSI kabelu potřebujeme jen dva vodiče pro reproduktor.
 

Zvuky Dietz jsou zpracovány jako obvykle ve vysoké kvalitě. Již úvodní zvuková sekvence startování lokomotivy je pozoruhodná svou délkou a složitostí. Po rozjezdu nastane skutečný koncert. Fantasticky »kvílí« řídicí polovodičová elektronika. Chladicí ventilátor dobíhá (dochlazuje) se zpožděním po zastavení stroje. Před zastavením zazní skřípění brzd. Po zapnutí režimu jízdy bez vlaku se ozve odfouknutí rozpojovaných vzduchových hadic a cinknutí uvolněné šroubovky. Model se přepne do režimu s větším zrychlením a zpožděním (jde o nastavení dekodéru). Funkčními klávesami můžeme ovládat klasicky troubení, hlášení nádražního rozhlasu a hvizd průvodčího. Dále tlumení zvuků (tzv. ztišení v tunelu), skřípění brzd a chladicí ventilátor.
Zvukový model lze programovat pomocí konfiguračních hodnot CV prostřednictvím digitální centrály, pokud podporuje zadávání tříciferných hodnot. Pomocí CV můžeme měnit hlasitost (zu ale i mikropotenciometrem), přiřazení zvuků jednotlivým funkčním klávesám, hladiny spouštění zvuku skřípění brzd, chladicího ventilátoru a změny jízdních zvuků v závislosti na změně zátěže motorů modelu.
Zvukový modul výrazně model lokomotivy Taurus zhodnotí. Výsledná cena modelu sice již není tak oslnivá, ale se základním modelem není rozhodně tolik zábavy.


Na kola se při provozu také »maže« mosaz z kolejí.

První zkušební jízda se zvukem...

Zkušební kolejiště je především bohaté na oblouky R1...
 

Další technické vylepšení - osvětlovací paket Massoth

Neuplynulo mnoho vody od uvedení Tauruse na trh, a již přicházejí další výrobky zhodnocující poněkud spartánsky vybavený model Piko. Firma Massoth, zabývající se výrobou elektroniky především pro LGB, nabízí od podzimu 2006 sadu vysoce svítivých LED pro vylepšení osvětlení.
Jde o dvě desky s tištěnými spoji a kabeláží pro zapojení do dekodéru. Firma nabízí i paket s vlastním dekodérem eMOTION-XL.


Deska s vysoce svítivými diodami je vsazena na místo plastových světlovodů.

Původní žárovku osvětlení můžeme použít pro kabinu.

Dosazení druhého dekodéru Uhlenbrock.

Dráty nového osvětlení připojíme funkční světelné výstupy dekodéru.
 

Deska s diodami je konstruována tak, že diody (tři bílé a dvě červené) přesně pasují zevnitř do dutin výlisků reflektorů modelu. Před tím je ale potřeba odstranit plastové světlovody, které v původním provedení zabezpečují rozvod z jediné žárovky. Tato manipulace není zrovna jednoduchá. Je třeba užít dost násilí. Dráty zapojíme tak, aby červené diody svítily opačně, než bílé.


Osvětlení vynikne za tmy.

Čelní osvětlení má trošku modrý nádech, ale svítí velmi dobře.
 

Pokud jsou na dekodéru volné funkční výstupy, lze je využít pro osvětlení kabin. K tomu nám lehce poslouží přebytečné žárovečky původního osvětlení. Jejich objímky přemístíme na stěnu kabiny nebo pod strop.
Sada Massoth obsahuje slušný návod na použití, takže instalaci zvládne každý zručnější modelář.


Červená koncová světla model oživí.

Podle skutečnosti lze osvětlení kabiny zapínat separátně.

 



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :