parní lokomotiva
Württ.St.B. Tss 43 Mallet
LGB - Aster

LGB 25832

Do programu LGB patří i limitované série sběratelských celokovových modelů v posledních letech vyráběných ve spolupráci s japonskou firmou Aster. Jde o jinou kategorii modelů, kde není primárním kritériem bezproblémový provoz na venkovním kolejišti, ale modelová dokonalost a precizní detail. To samozřejmě zákazník zaplatí.


22832 - tovární snímek © Ernst Paul Lehmann Patentwerk.

25832 - tovární snímek © Ernst Paul Lehmann Patentwerk.
 

Předloha modelu

Pro německé úzkorozchodné tratě 750 mm v zemi Württemberg (dráhy Württ. St. B.) byly v roce 1899 strojírnou Esslinger Maschienenfabrik vyrobeny první tři parní lokomotivy řady Tss s výrobními čísly 3070—3072 s evid. č. 41—43 (později řada 99 631—633). Jelikož v té době ještě nebyla vyvinuta konstrukce příčně posuvných náprav (princip Gölsdorf), byla pro tratě s malými poloměry oblouků zvolena konstrukce Mallet s uspořádáním pojezdu B'B (podle švýcarského konstruktéra - Jules T. Anatole Mallet nar. 1837 v Carouge). Lokomotivy měly čtyřválcový sdružený parní stroj – zadní dvě pevné nápravy s vnějším rámem byly hnány písty vysokotlakých válců, přední dvě v otočném podvozku s vnitřním rámem pak nízkotlakými (válce měly větší průměr). Rozvod byl konstrukce Heusinger. Druhá série lokomotiv evid. č. 44—46 byla vyrobena v roce 1901, v roce 1904 stroj evid. č. 47, 1908 evid. č. 48 a poslední v roce 1913 evid. č. 49. v roce 1925 všechny lokomotivy převzaly DRG, přičemž došlo k přeznačení na Tssd 99 631—639. Německé zdroje uvádějí, že od stroje č. 46 měly lokomotivy jednopravítkové vedení křížové hlavy. Tovární snímek č. 43 to však vyvrací.


Tovární snímek stroje evid. č. 43, vidíme jednopravítkové vedení křižáku.

Stroj 99 637 ještě v provozu v 60. letech.
 

Lokomotivy byly v provozu poměrně dlouho. Čtyři stroje, které přežily druhou světovou válku, byly postupně vyřazovány, poslední dvě byly v provozu až do roku 1970. Stroj 99 633 (pův. evid. č. 43) byl v letech 1973—1982 opraven a jako muzejní používán na trati Möckmühl – Dörzbach (do roku 1984) a pak na trati Ochsenhausen – Warthausen (Öchsle) až do roku 1990. Dále byla lokomotiva odstavená, v roce 2002 byla předána do muzea do doby, než bude možno financovat další opravu. Stroj č. 99 637 stojí jako pomník před poštovním úřadem v Bad Buchau.

Provedení modelu Tss 43


Dřevěný leštěný kufr se štítkem s pořadovým číslem modelu limitované série navozuje pocit vyjímečnosti.

 

Modely byly vyrobeny prozatím ve dvou variantách v limitovaných sériích 500 a 200 ks na zakázku firmou Aster Hobby. Oba modely jsou celokovové s použitím některých dílů LGB (zejména podvozky s obvyklými sedmipólovými motory Bühler). První byl model lokomotivy v posledním provozním stavu v černé barvě s označením 99 633 (LGB Art. 22832, katalog 2003), druhá série představuje lokomotivu v původním provedení z roku 1899 v barvách zemských drah s označením Tss 43 (LGB Art. 25832, katalog 2006).
Již balení připomíná, že jde o ne standardní model. Z přepravního kartonu totiž nevybalíme klasickou červenou krabici, ale dřevěnou mořenou a lakovanou bedýnku s kovovými madly a kovovými zámky. Po odklopení víka se teprve objeví polystyrénový dvoudílný box s modelem a doplňky. Lokomotivu postavíme na koleje a je okamžitě připravena k jízdě.
Vzhledem k rozchodu kolejí u předlohy (750 mm) je měřítko modelu větší jak IIm. Jde pravděpodobně o měřítko 1:19, výrobce však tento údaj neuvádí. Lokomotiva je na kolejišti mezi ostatními modely poněkud mohutnější.




 

Dále popisovat provedení a jednotlivé detaily nemá smysl, vše lépe vypoví fotografie. Pojezd má kovové rozvody, na rozdíl od známých plastových »želez« jiných modelů LGB je třeba takové rozvody mazat. Je přitom nutno důsledně užívat neagresivní mazací oleje, nejlépe přímo od LGB, aby nedošlo k případnému rozleptání barev a pryžových vymezovacích kroužků. Lahůdkou je funkční stavění kulis reverzní pákou z kabiny strojvedoucího. Překvapující je provedení armatur na kotli a zejména na peci v budce strojvedoucího.

Elektrická výzbroj modelu

Model je vybaven klasickým dekodérem MZS a zvukovým modulem. Hlavní vypínač je za dýmničními dvířky, potenciometr hlasitosti je v kabině nad dvířky pece. Pro ovládání je přiložen malý šroubováček.





 



 




 



 

Programování dekodéru je zcela normální. Pro tento model je mimo lokomotivní adresy vhodné programovat maximální rychlost, zrychlení a zpoždění, eventuálně rozjezdové napětí na prvním stupni. Kdo má možnost používat 28 jízdních stupňů (např. s ovladačem Navigator od firmy Massoth), je to pro chod modelu žádoucí. Zvuky lze ovládat klasicky funkčními tlačítky. F1 vyvolá jako obvykle houkání, F2 skřípění brzd, F3 zvon, F4 hlášení nádražního rozhlasu, F5 přikládání uhlí a napájení, F6 generátor, F7 zapíná kouřový generátor v komíně a F8 vypíná zvukový modul úplně. Zvuky napájení, přikládání (s blikáním diod v peci) a generátoru se opakují v intervalech automaticky. Osvětlení se přepíná jako obvykle v závislosti na směru jízdy, zároveň svítí osvětlení kabiny strojvedoucího (obvyklá nelogičnost nejen LGB modelů).



 

Provozní vlastnosti

Model má dobré jízdní vlastnosti, i když chod je zpočátku tužší, takže model je vhodné nechat »zaběhnout«. Vzhledem k použitým materiálům je hmotnost modelu vyšší (4,3 kg). Model má dva otočné podvozky, proto je schopen bez problémů projíždět i oblouky LGB R1 (radius 600 mm). Jedna náprava je vybavena adhezními obručemi. Spřahovacím ústrojím je klasické třmenové spřáhlo LGB.
Jde o nádherný model, který je dobře schopen jezdit i na venkovním kolejišti. Vzhledem k použitému mosaznému plechu pro konstrukci karoserie, není vhodné dlouhodobé provozování modelu za deště z důvodu možné oxidace povrchu s následkem poškození laku.
Cena modelu je vyšší, ale plně odpovídá kvalitě provedení. Sběratelům proto udělá jistě velkou radost.



 



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :