Odskočit si na HSB...
tématický provoz
na modelovém zahradním kolejišti

HSB – nejatraktivnější úzkorozchodka v Německu

Kde soudruzi v NDR udělali chybu...

Ano - tato zdánlivě nepatřičná otázka vyjadřuje obrovské štěstí v neštěstí. Neštěstí v politováníhodné etapě společenského vývoje v bývalé ruské okupační zóně Německa a štěstí v neschopnosti bývalé NDR zrušit a nahradit parní provoz na harckých úzkorozchodných drahách. Je to doslova tak. Neschopnost režimu vyvinout silné »neparní« lokomotivy nebo ještě lépe vůbec se obejít bez jakýchsi úzkorozchodných drah v pohoří Harz, způsobila přežití úzkorozchodných železnic s parní trakcí do doby politického převratu a novodobého sjednocení Německa. Pak již následovalo přirozené rozpoznání potenciálu živého železničního muzea – rozhodně největšího v Evropě – rozhodnutí o jeho zachování a dalším rozvíjení v současnosti.


Legendární lokomotiva 99 6001 na nádraží Gernrode. Foto 26. 9. 2010 © Martin Šiler.

Pětispřežka 99 7245 na nádraží »Eisfelder Talmühle«. Foto 24. 9. 2010 © Martin Šiler.
 

Každý provozovatel zahradního kolejiště inklinuje k tématické tvorbě vlaků, zejména pokud má k dispozici větší množství modelů. Modely HSB jsou jsou původně DR (Deutsche Reichsbahn - německé říšské dráhy), po převratu a sjednocení Německa vystupovaly krátce pod hlavičkou DB, aby získaly následnou organizační samostatnost jako Harcké úzkorozchodné dráhy (HSB).


Malletka 99 5906 vyjíždí z Gernrode. Foto 24. 9. 2010 © Martin Šiler.

Zbrojení lokomotivy ve Wernigerode. Foto 24. 9. 2010 © Martin Šiler.

Pětispřežka vyjíždí z nádraží Wernigerode. Foto 24. 9. 2010 © Martin Šiler.
 

Atraktivní dráha, atraktivní modely

Modely HSB patří k tomu nejlepšímu, co firma LGB plodí. Je sice pravda, že švýcarský systém RhB stojí na prvním místě, ale HSB je pro většinu Němců i středoevropanů snadno dostupnou destinací, atraktivita provozu je tudíž značná, což logicky ovlivňuje i atraktivitu modelů.

Tématický provoz na zahradním kolejišti

Modely HSB jsou většinou velmi dobře konstruovány, mají vynikající jízdní vlastnosti a s výjimkou parních pětispřežek jsou cenově dostupné. Svým tvaroslovím jsou nám německá vozidla celkem blízká, ač železnice metrového rozchodu v České republice nejsou.
Na nedostatek modelů jedné železniční správy si v Brně opravdu nemůžeme stěžovat. Proto i na firemním kolejišti jsou provozní dny RhB, HSB, ÖBB, apod.


Foto 17. 7. 2011 © Roman Šiler.

Foto 17. 7. 2011 © Roman Šiler.
 

Stačí jen na nejníže položené nádraží vedle sklepa nakolejit osobní vozy, doplnit lokomotivy, zapnout centrálu a nastartovat ovladače Navigator, zadat správnou lokomotivní adresu – a jedem!

Tak tedy tentokrát HSB

Komentovat fotografie vlastně ani nemá cenu...

Takže jsme si odskočili do Harcké vrchoviny. Jen se dvěma vlaky, ale i tak to bylo velmi hezké...


Foto 17. 7. 2011 © Roman Šiler.

Foto 17. 7. 2011 © Roman Šiler.

Foto 17. 7. 2011 © Roman Šiler.
 

Foto 17. 7. 2011 © Roman Šiler.

Foto 17. 7. 2011 © Roman Šiler.

Foto 17. 7. 2011 © Roman Šiler.
 

Foto 17. 7. 2011 © Roman Šiler.

Foto 17. 7. 2011 © Roman Šiler.
 

Foto 17. 7. 2011 © Roman Šiler.

Foto 17. 7. 2011 © Roman Šiler.

Foto 17. 7. 2011 © Roman Šiler.
 

Foto 17. 7. 2011 © Roman Šiler.

Foto 17. 7. 2011 © Roman Šiler.

Foto 17. 7. 2011 © Roman Šiler.
 

Foto 17. 7. 2011 © Roman Šiler.

Foto 17. 7. 2011 © Roman Šiler.
 


Foto 17. 7. 2011 © Roman Šiler.

Foto 17. 7. 2011 © Roman Šiler.

Foto 17. 7. 2011 © Roman Šiler.
 



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :