Svatomartinské hrátky s pluhy
– sněžení 11. 11. 2007

Svatý Martin přijíždí na bílém koni...

Také existuje hezká hádanka - přijel k nám bílý kůň, zalehl nám celý dvůr (tedy zahradní kolejiště).

Zkrátka jako potvrzení globálního oteplování přesně na vteřinu na Martina začalo sněžit. Samozřejmě – nic nového pod sluncem – vždy v listopadu dochází k ochlazení, aby pak vánoce byly (jako obvykle) na blatě. A ještě to trošku odlehčím, pokud si vzpomenu na klasickou scénu z ruské pohádky. Všichni přesvědčení o blížící se oteplovací katastrofě jsou jako ta Nastěnka a i na letošního sv. Martina by odpovídali na otázku Mrazíka: „teplo, dědečku, teplo, teplo...“

V Brně začalo sněžit v neděli ráno. Při vstávání bylo rázem jasno – bude se jezdit. Při vstvě mezi 5 a 10 centimetry jsme vytáhli těžkou zimní techniku, která předtím prodělala zavčas údržbu (aby až se zima zeptá...). Jako osvědčená účinná zbraň byl nasazen pluh Aristo (čerstvě dopatinován a promazán) a třídílná F7 od LGB. Jako »přicmrndávačka« pak dvojice ABe 4/4 s pluhem LGB.
A sněžilo a sněžilo. Před setměním byla již vrstva dobře 20 cm. Z uvedeného vyplývá, že jsme boj s přírodou nemohli vyhrát. Železniční doprava na zahradě musela být nahrazena autobusy...




 


 

Vyhodnocení akce

Vrstvu do 10 cm lze ještě s dobrým pluhem projet. Vytvalé sněžení však neumožňuje praktický provoz, protože každé vozidlo před sebou tlačí vrstvičku sněhu, která se postupně pěchuje mezi kola do podvozků. Stoupající vrstva pak vyřadí i nejlepší pluhy, protože sníh není kam odhrnovat. Obrovské protitlaky nezvládne ani lokomotiva se šesti podvozky a šesti motory. V zatáčce dojde jednoduše k vykolejení. Podvozky F7 od LGB navíc nemají čep uprostřed (daň za schopnost projíždět oblouky R1), takže se snadno odlehčenou nápravou vykolejí a vytočí do boku. Bude to chtít něco mohutnějšího a stabilnějšího (že bychom sáhli po nějakém dieselu opět z Ameriky (pardon – Číny, to víte, ono se to nějak plete). Říká se svůj k svému...
Sníh byl těžký a lepivý – to je pro všechny modely ta nejvražednější kombinace. Provoz s normálními vlaky se přes všechnu snahu, teplé oblečení a trpělivost nepodařilo zahájit. Vagony byly připraveny, ale mimo sněhové čepice se ničeho nedočkaly.




 



 

Velkým kamenem úrazu jsou výhybky. I po jejich vyčistění lze při neustálém sněžení jen těžko zajistit jejich funkci. Pro nedolehnutí jazyků stačí jen doslova několik vloček. Na sněhu ale vynikne krása štíhlých výhybek s kovovými srdcovkami od firmy THIEL.

Po akci byl narychlo připraven další antisněhový prostředek – na (novinku LGB) rakouský zavřený nákladní vůz – byla namontována šípová radlice z dílny firmy Dietz).

Příští sněžení vyhrajeme!!!




 



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :