čerstvě expedováno
(archiv 2011)

V této kapitole se věnujeme krátkým informacím o nových, respektive čerstvě expedovaných modelech a příslušenství pro zahradní železnice od všech výrobců. Nestihneme samozřejmě podávat vyčerpávající informace. Již jen proto, že všechny modely se na sklad do Brna nemohou dostat. Důraz je kladen především na výrobky, o které je v našich končinách největší zájem.
Řazení příspěvků je od nejnovějšího k nejstaršímu v daném roce.



Těsně před vánocemi byly dodány další novinky od firmy LGB

LGB Art. 27420 – el. lokomotiva RhB řady Ge 4/4 III č. 643 (Vals)

Samozřejmě – nejde o konstrukční novinku, ale jen o barevnou mutaci známého modelu. Jako obvykle sleduje LGB aktuální vývoj na kolejích RhB a vydává modely v aktuálním zabarvení. Tato »novinka« přináší proto celkem radostnou zprávu. Na tratích RhB se opět objevila nejmodernější elektrická tyristorová lokomotiva v originálním červeném laku bez příšerné celovozové reklamy. Jedna vlaštovka však jaro nedělá. Další sestry tohoto stroje s evid. č. 643 a jménem Vals jezdí nadále mnohdy odporně pomalované, ba co víc – vznikají reklamy nové a (což je opravdu děsné) celovozové reklamy se objevují i na strojích Ge 4/4 II a také na motorových vozech berninské dráhy.


16. 12. 2011

16. 12. 2011

16. 12. 2011
 

Fandové RhB, kteří na poctivý krásný a tvarově čistý stroj Ge 4/4 III v modelu čekají již několik let, se však mohou radovat.
Model je digitální (jinak by nebyly funkční motoricky ovládané polopantografy), ale bez zvuku. Zvukaři tak musí palubní dekodér nahradit dekodérem zvukovým, nebo stávající dekodér doplnit zvukovým modulem. Příprava na montáž reproduktoru v modelu samozřejmě je.

LGB Art. 42268 – nákladní pivovarský vůz akciového pivovaru Wulle

Zavřené dvounápravové vozy s vyvýšenou brzdařskou budkou jsou velmi hezké nákladní vozy z portfólia LGB. Ve vlastnickém provedení některého z pivovarů získává model na atraktivitě pro každého provozovatele zahradní železnice. Není přitom úplně podstatné, zda model má nebo nemá skutečnou přesnou předlohu. Většinou samozřejmě ne. Již proto, že pivovarské vozy s chlazením měly zpravidla dvoukřídlé dvěře a na úzkém rozchodu se vyskytovaly jen ztěžka. To vše ale nevadí. Na zahradním kolejišti v mnoha směrech jede naše fantazie naplno. Jen si představme popularitu stejného vagonu s nádhernými popisy Starobrno, Budvar nebo Prazdroj. Nikomu z nás by nevadilo, že na metrovém rozchodu by se takový vůz (nota bene s posuvnými dveřmi) nemohl nikdy vyskytnout.


16. 12. 2011

16. 12. 2011

16. 12. 2011
 

Na modelu představujícím vůz občanského akciového pivovaru Wulle Stuttgart je plno funkčních součástí (dveře budky, posuvné dveře nákl. prostoru), má sympatickou neukřičenou barvu – zkrátka hezký nákladní vůz. Nekup to!

LGB Art. 36350 – osobní čtyřnápravový vůz DR řady KB4trp 970—941

Známý osobní saský vůz v provedení s vnějším oplechováním je tentokrát k dispozici s novým evidenčním číslem. Pro modeláře je nahlášena i další číselná varianta. Ten, kdo má i předchozí model, bude moci sestavit již třívozovou vlakovou soupravu s různými evidenčními čísly.


16. 12. 2011

16. 12. 2011

16. 12. 2011
 

Model je bez osvětlení (s plastovými koly), ale je velmi hezky detailně proveden. V interiéru najdeme i nezávislé topení (kamna s komínkem), můz má funkční dveře a plošinová zábradlí.



V prosinci byly dodány dlouho očekávané modely od firmy KISS

KISS Art. 650001—20 – panoramatické osobní vozy RhB

Jedny z nejkrásnějších moderních osobních vozů švýcarských RhB se dočkaly realizace u malosériového výrobce Kiss. Tyto vozy byly na firemním webu prezentovány již před několika lety, pro nezájem však produkce neproběhla. K dostání tak tyto modely byly jen v plechovém provedení od firmy Scheba.
Nové vozy ze stáje Kiss jsou plastové, karoserie jsou vyráběny klasicky na vstřikolisech, takže lze dobře vyrobit relativně velké série. Co se týče měřítka jsou vozy celkově proporčně mírně zmenšeny, takže se dobře hodí k vozům LGB. Rozdíl velikosti je však dobře vidět při srovnání s modely Scheba, které jsou přesně v měřítku.
Vozy Kiss jsou jinak celkem detailní, interiéry jsou vybaveny dle skutečnosti (včetně rozlišení různého uspořádání sedadel). Okna jsou vlepovaná, jinak zde nejsou žádné pohyblivé součásti (dveře). Vozy mají osvětlení, podvozky s kovovými koly mají kovový rám s plastovými maskami.
Užitá plastická hmota ovšem není v kvalitě LGB. To je nutné uznat. Nápadné je to zejména u spřáhel, která je vhodné (jako u všech modelů Kiss) rovnou vyměnit. Model jsou celkem lehké (hmotnost 2 kg), takže příliš nezatěžují hnací vozidlo. To je dobrá zpráva pro vyznavače dlouhých vlaků na kolejišti. Ke každému typu vozu je k dispozici několik evidenčních čísel, takže vlaky jsou i po této stránce »poctivé«.

Vozy řady A »Bernina Express«

Jde vozy v tzv. starém designu z prvního období provozu těchto vůzů, kdy jich bylo jen 11. Od současných vozů se liší jiným uspořádáním linek a hlasitými nápisy BERNINA EXPRESS. Ve spodní části karoserie jsou pak výřezy pro přístup k přístrojovým schránám, které u pozdějších sérií nejsou. Vůz 1. třídy má dle skutečnosti 6 oken a uspořádání sedadel 1 + 2.


11. 12. 2011

11. 12. 2011

11. 12. 2011
 

Vozy řady B »Bernina Express«

Vozy druhé třídy jsou sedmiokenné a sedadla jsou uspořádána 2 + 2.


11. 12. 2011

11. 12. 2011

11. 12. 2011
 

Vozy řady Ap - současný design

Vozy 1. vozové třídy mají opět 6 oken, sedadla 1 + 2, chybí výřezy na schrány, linky a nápisy jsou v dnešním provedení.


11. 12. 2011

11. 12. 2011

11. 12. 2011
 

Vozy řady Bp - současný design

Poslední varianta vozů 2. třídy má tak jako předchozí opět správně všechny hlavní vzhledové odlišnosti.


11. 12. 2011

11. 12. 2011

11. 12. 2011
 

Určitou bolestí všech osobních vozů Kiss jsou i kovová kola. Ta sice na pohled vypadají dobře, většinou však hází, což svědčí o velmi nízké kvalitě výroby kdesi v Ásii. Kola lokomotiv jsou přitom na vysoké úrovni. Nezbývá, než kola raději vyměnit. V tomto případě je mírnou komplikací sběr proudu z osy náprav. Beze změny napájení tak lze použít pouze kola Brawa.
Z důvodu průjezdnosti oblouků R1 mají modely větší mezivozovou vzdálenost (třmen spřáhla musí v oblouku minout hranu karoserie). Kdo jezdí R3 a více, může spřáhla upravit, s nimi však i centrální nárazníky, které jsou přiměřeně prodloužené.
Na kolejišti působí panoramatické vozy velmi dobře, což je hlavní. A na rozdíl od stejných vozů LGB, které jsou jen »jako« (karoserie Glacier Express), jsou opravdu odpovídající skutečnosti.


11. 12. 2011

11. 12. 2011

11. 12. 2011
 
11. 12. 2011
11. 12. 2011
11. 12. 2011



Ve čtvrtém kvartálu 2011 byly postupně dodány novinky LGB

LGB 25500 - parní tramvajová lokomotiva OEG evid. č. 102

Zelená barevná mutace karosované parní lokomotivy Henschel, která je na trhu po letech opět od letošního dubna, zobrazuje stroj z období OEG (Oberrheinischen Eisenbahn-Gesellschaft). Předloha modelu – tramvajová parní lokomotiva rozchodu 1000 mm typu Bn2t byla vyrobena v roce 1891 s továrním číslem 3618 pro Jihoněmeckou železniční společnost (Süddeutsche Eisenbahn-Gesellschaft). Původní evid. č. 102 si stroj ponechal i po přechodu na OEG v roce 1911. Dodnes tato lokomotiva existuje v zemském muzeu v Mannheimu.
Mimo barvy a popisu se model ničím neliší od dříve vydané verze.


4. 12. 2011

4. 12. 2011

4. 12. 2011
 

LGB 23360 – motorový a vlečný dvounápravový vůz tramvaje Hamburg

Jde o další ztvárnění modelu dvounápravové německé tramvaje, jehož předlohou byl původně motorový vůz z Norimberka (sídlo tvůrce LGB – firmy Ernst Paul Lehmann Patentwerk).
Varianta »Hamburg« je překvapivě slušivá, snad zejména kvůli červené barvě, která našemu oku více lahodí. Jinak model nepřináší nic, co by tu už nebylo. Tentokrát je opět vybaven lyrovým sběračem proudu, k dispozici je figurka řidiče s plechovou podložkou, takže ji lze podle potřeby lehce postavit ke správnému kontroléru ve směru jízdy. Ma místě ji drží permamentní magnet v podlaze.
Motorový vůz má dva cestující, jako obvykle sedící v rozích salonu, aby se jejich nohy vyhnuly mohutné skříni na motorovou jednotku a dekodér. Vlečný vůz tyto figurky ku podivu nemá (dříve to bylo zvykem). Naopak má kovová kola, což zvykem nebylo.
Model je vybaven LGB rozhraním »DD« (direct dekoder). Pro digitalizaci modelu lze tedy jednoduše použít malý dekodér LGB nebo Massoth eMOTION L. Oba dekodéry jsou vybavené kolíky pro zasunutí do desky v modelu.
Vlečný vůz můžeme propojit s motorovým pomocí dvouvodičového kablíku. Potom svítí červená koncovka vlečného vozu. Oba vozy jsou vybaveny vnitřním osvětlením, takže večerní jízda je velmi efektní. Pokud pro digitalizaci použijeme dekodér Massoth, který má více funkčních výstupů, je možné oddělit vnější a vnitřní osvětlení. Ozvučení modelu jen úkol pro velmi zkušené modeláře, protože v modelu zápasíme s minimem místa a nevyřešeným uložení reproduktoru. Určitou možností je uložení elektroniky do vlečného vozu. Reproduktor v motorovém voze pak umístíme jen za cenu dalšího kabelového propojení mezi vozy.
Model tramvaje je velmi vděčný zejména pro menší kolejiště a tratě s oblouky R1. V těchto obloucích vypadá souprava velmi modelově – ba co víc – snesla by i radius menší. Sběrač je funkční, takže kdo má chuť experimentovat s funkční trolejí, má jedinečnou příležitost.


4. 12. 2011

4. 12. 2011

4. 12. 2011
 

LGB 24390 – motorový čtyřnápravový vůz RhB řady ABe 4/4 č. 31

Po delší době mají příznivci RhB k dispozici berninský motorový vůz v červené mutaci. Tedy v provedení, kterým tento model svou existenci před lety zahájil (2003). Jde prakticky o nejvíce autentickou variantu, protože karoserie reflektuje modernizační změny na skutečných vozech, které jsou bohužel zejména pro žluté mutace poněkud problematické.
Nový model je v posledním platném provedení popisů a oproti původnímu modelu postrádá některé izolátory a vodiče na čelech vozu. Jinak je vše při starém.
Model je opět ve variantě DCC, čili analogový model s rozhraním pro zásuvku DCC. Instalovat lze dekodér LGB 55027 nebo dekodér Massoth XL nebo zvukový dekodér Massoth XLS s autentickou nahrávkou zvuků tohoto vozu. Digitalizace vozu je celkem jednoduchá, v prostoru záchodu je dost místa pro dekodér i nejkapacitnější kondenzátorový zdroj. Postup při digitalizaci je popsán na jiné stránce tohoto webu.
Model je (jako vždy) vybaven dvěma adhezními obručemi, vyniká tedy tažnou silou. Sluší se zopakovat, že jde o jeden z nejzdařilejších modelů LGB jak po stráce vzhledu, tak i po stráce jízdních vlastností.


30. 10. 2011

30. 10. 2011

30. 10. 2011
 

Motorových vozů RhB se již narodilo celkem dost. Když se rodinka sejde na jednom nádraží, je to zajímavá podívaná.

30. 10. 2011
30. 10. 2011

LGB 31676 – osobní čtyřnápravový vůz RhB B 2461

Po dlouhých letech se k modelářům a příznivcům RhB dostává kvalitní model čtyřnápravového osobního vozu jednotné řady EW 1 v původním zeleném provedení. Mimo zabarvení a popisu se ničím neliší od ostatních, dříve vyrobených kolegů. Mozy mají vnitřní osvětlení, velmi dobrý pojezd a optimální délku. To je základ pro výborné jízdní vlastnosti.
Osvětlené vozy jsou v dlouhých soupravách v noci nepopsatelně nádherné. Doporučujeme.


4. 12. 2011

4. 12. 2011

4. 12. 2011
 

LGB 31677 – osobní čtyřnápravový vůz RhB B 2464

Výrobce vyslyšel volání mnoha modelářů po dodávkách modelů vozidel ve více číselných variantách. Zde je tedy jedna z prvních možností si při koupi vozu vybrat mezi čísly nebo si v klidu koupit vozy dva, aniž by v jedoucí soupravě modelář páchal nevěrohodnosti.


4. 12. 2011

4. 12. 2011

4. 12. 2011
 

Zelená souprava RhB, kterou v praxi s jistotou nezahlédneme, není v přírodě tolik nápadná. Přesto je velmi elegantní. Zelených vozů z produkce LGB přibývá, takže se již můžeme kochat třeba takovou nádhernou soupravou.


4. 12. 2011

4. 12. 2011
 
4. 12. 2011



V červenci 2011 byly naskladněny následující novinky LGB

LGB 42267 – dvounápravový zavřený vůz DR řady Gk K2823

Jde o klasickou variantu zavřeného dvounápravového vozu bez brzdařské budky nebo plošiny, tentokrát s potiskem »Kühlwagen« (chladicí vůz). Oživí každý nákladní vlak. Kdo má zavřených vozů této konstrukce pomálu, jistě rád oživí sbírku. Patinování skříně vozu jistě pomůže.


18. 7. 2011

18. 7. 2011

18. 7. 2011
 

LGB 35710 - čtyřnápravový osobní vůz se zavazadlovým oddílem DR řady KBD 902-303

Opět zaběhnutá klasika. S novým evidenčním číslem jinak nezměněný model v červené barvě. Model s maximem funkčních prvků (i stahovací okna, kompletní zavazadlové police, apod.) s vynikajícími jízdními vlastnostmi. Samozřjmě je nutno vyměnit kola za kovová. Je škoda, že osobní vozy této konstrukce již nemají vnitřní osvětlení z výroby. V současnosti však lze celkem jednoduše osvětlení s prvky Massoth doplnit. Navíc jsou k dispozici i hvězdicová kola se sbíráním proudu od firmy Train Line 45.


18. 7. 2011

18. 7. 2011

18. 7. 2011
 

LGB 22470 - parní ozubnicová lokomotiva SBB č. 1058

Po delší době je k opět k dispozici jeden ze dvou modelů LGB určených pro provoz na trati s ozubnicí. Strmý úzek ozubnicové trati je oblíbeným tématem zahradního kolejiště. Trakční vozidla však k dispozici moc nejsou. Zejména elektrická lokomotiva LGB je již delší dobu nedostatkový a přitom žádaným zbožím.
Parní lokomotiva Brüningbahn HG 3/3 je vyzbrojena jedním ozubeným kolem na jedné nápravě, které určeno k trakci. Druhé ozubené kolo je spojeno s jalovou hřídelí druhého parního stroje, který se zapíná ve skutečnosti pouze na ozubnici. Modelu se díky této úpravě po nájezdu na ozubený úsek automaticky roztočí klikový systém ozubnicového parního stroje. Což je působivé.
Model je bez dekodéru s klasickým rozhraním DCC obvyklé konstrukce LGB. Zvukové dekodéry XLS od firmy Massoth jsou k dispozici.


18. 7. 2011

18. 7. 2011

18. 7. 2011
 

LGB 23881 - parní lokomotiva 2-6-6-2 Mallet UINTAH RAILWAY č. 50

Po mnoha letech je opět k dispozici fantastický model úzkorozchodné americké parní lokomotivy systému Mallet. Model by vyráběn postupně ve dvou variantách, přičemž ta druhá (s tendrem) se objevila prakticky na vrcholu slávy tehdejší firmy Ernst Paul Lehmann Patenwerk. Varianta s tendrem byla (a je) zároveň nejdelší lokomotivou z portfólia LGB.


18. 7. 2011

18. 7. 2011

18. 7. 2011
 

Tendrová malletka UR v zelené barvě ztvárňuje původní provedení předlohy. Lokomotivy byly v provozu dvě (č. 50 a 51). Později byly odprodány jiné společnosti, která je přestavěla na spalování mazutu. Zmizely tedy boční vany na vozu i »nůše« na uhlí za kabinou a k lokomotivě byl připojen mohutný tendr.
Model je bez dekodéru s rozhraním DCC. Zvukový dekodér Massoth je klasicky k dispozici. Model nemá sběrací botky mezi koly. Což si vzhledem k množství kol může dovolit. Odměnou je čisté klapání kol na kolejových stycích při jízdě.

18. 7. 2011
18. 7. 2011



V červnu byly naskladněny tyto novinky LGB

LGB 49890 – dva dvounápravové kontejnerové vozy s kontejnery COOP řady Lb 7856 a 7881

Modely kontejnerových vozů RhB umožňují hrát téměř nekonečnou píseň. Ve skutečném provozu na RhB je jich velmi mnoho a nové a nové varianty reklam obchodní sítě COOP plodí u LGB výrobně levné novinky jak na běžícím pásu. Pozitivní na tom je, že téměř žádný modelář již nemá ve své sbírce všechno a také žádná souprava nákladního vlaku nemusí mít dva nachlup stejné vozy.
Kontejnerové vozy jsou produkovány v Číně. Tomu odpovídá kvalita plastických hmot. Detail je krásný, ale upřímně řečeno - schopnosti pojezdu těchto vozů zvlášť neoslní. Výměna plastových kol za kovová je samozřejmostí. Progresivní úpravou se jeví spřažení náprav ocelovou strunou. K tomu jsou ideální nerezová kola s ložisky od Train Line 45. Modeláři s nerovnými kolejemi na zahradě budou i tak mít problémy.


19. 6. 2011

19. 6. 2011

19. 6. 2011
 

19. 6. 2011

19. 6. 2011
 

LGB 4792 - dvounápravový kontejnerový vůz řady Lb-V s poštovním kontejnerem č. 372

Kontejnery »DIE POST« již známe. Novinka samozřejmě představuje podvozek s jiným číslem (Lb-v 7857) a vlastní poštovní kontejner má rovněž nové evidenční číslo (372). Provedení je jinak shodné s předchozími mutacemi. Vlastnosti podvozku jsou shodné se všemi dvounápravovými kontejnerovými vozy.
Kontejnerové vlaky jsou v kantonu Graubünden velmi typické. Z tohoto pohledu jsou modely skutečným oživením provozu. Svým způsobem jich je v různých mutacích k dispozici už tolik, že lze simulovat skutečný provoz, včetně překládání kontejnerů na různé podvozky, odstavování kontejnerů na sklopných stojinách na překladištích, apod. Fantazii se meze nekladou. Pro inspiraci je vhodné jen jedno - navštívit Švýcarsko, Graubünden a RhB. DOPORUČUJEME!


19. 6. 2011

19. 6. 2011

19. 6. 2011
 



V květnu byly naskladněny další novinky LGB

LGB 35730 – čtyřnápravový osobní vůz DR řady KB 900-451

Jde o notoricky známý osobní vůz německých úzkorozchodek. Vůz s vynikajícími jízdními vlastnostmi. Rozšiřuje flotilu vozidel o model s dalším evidenčním číslem.


19. 6. 2011

19. 6. 2011

19. 6. 2011
 

LGB 31521 - čtyřnápravový vůz RhB ocelové konstrukce B 2282

Jde o další mutaci jinak perfektního modelu ztvárňujícího osobní vozy ocelové nýtované konstrukce u RhB. Vůz druhé třídy již byl vyráběn, ale pouze pro členy klubu LGB (B 2284). »Sériový model pro obyčejné zákazníky« má samozřejmě jiné evid. č., jinak rozdíly nenajdeme. Naštěstí, protože modelu téměř nic nelze vytknout. Kvalitní detaily, dobré jízdní vlastnosti. K dispozici jsou vlastně již 4 různé mutace těchto vozů v červeném provedení, což umožňuje sestavit báječné soupravy (2× 2. třída, 1× 1. třída a 1× restaurační vůz).


19. 6. 2011

19. 6. 2011

19. 6. 2011
 

19. 6. 2011

19. 6. 2011
 
19. 6. 2011



V polovině dubna byly naskladněny další novinky LGB

LGB 24500 – parní tramvajová lokomotiva DR 99 823

Jde o jeden z nejstarších modelů LGB vyvinutých firmou Ernst Paul lehmann Patentwerk v roce 1969. Model byl vyráběn ve více barevných mutacích až do roku 2003, kdy byl naposledy v katalogu. Jde tedy o oprášenou novinku po mnoha letech.
Model ztvárňuje klasickou parní tramvajovou lokomotivu (skříňové konstrukce). Podobné stroje známe i z našich měst (Brno, Ostrava, Košice). Nejpopulárnější v tomto směru je bezesporu brněnská CAROLINE, ale ve sbírkách TMB čeká na svou obnovu i ostravská dvouspřežní lokomotiva WITKOWITZ.
Aktuální model LGB zobrazuje parní lokomotivu převzatou již DR. Od původního modelu z roku 1969 se s výjimkou modernizovaného pohonu nijak neliší. Klasické tramvajové parní vleky sice nejsou v současném programu Märklin – LGB k dispozici, ale každý modelář jistě ve své sbírce nějaký ten malý vagonek jistě má. Parní tramvajové lokomotivy navíc většinou dožívaly ve vlečkovém provozu, takže nějaká ta »zetka« bude také vděčným taženým vozidlem.


16. 4. 2011

16. 4. 2011

16. 4. 2011
 

LGB 21272 – parní lokomotiva RhB G 3/4 evid. č. 8 »THUSIS«

Nádhera švýcarských parních lokomotiv vynikne i u druhé barevné mutace modelu úzkorozchodné dvojčité lokomotivy G 3/4 s vnějším rámem (uspořádání 1C – Mogul) původní dráhy LD (Landquard – Davos). Prvních 8 lokomotiv mělo jména. Stroj č. 8 pochází z druhé výrobní série z roku 1896.
Model ztvárňuje lokomotivu po převzetí davoské dráhy RhB. Na rozdíl od prvního modelu se zelenou budkou a vanami nemá nepůvodní lávky pro posunovače před parními válci. Zelený model totiž ztvárňuje (jak je u LGB zvykem) současně dochovaný muzejní stroj, navíc s nesmyslným jménem Heidi na dýmničních dvířkách.


16. 4. 2011

16. 4. 2011

16. 4. 2011
 

16. 4. 2011

16. 4. 2011
 

V každém případě jde o naprosto perfektní modely s množstvím dosazovaných dílů a s dobrými jízdními vlastnostmi. Nový model je plně digitální se zvukem. Hodí se k němu samozřejmě především osobní dvounápravové vozy, které momentálně bohužel nejsou v nabídce (poslední kusy jsou ještě na skladě v Brně - duben 2011). Ale lokomotiva samozřejmě tahala i nákladní vlaky.


16. 4. 2011

16. 4. 2011

16. 4. 2011
 

Žádnému zahradnímu vyznavači RhB by rhétský Mogul neměl chybět ve sbírce.



V dubnu byly naskladněny další novinky LGB

LGB 43123 – kotlový vůz BP Olex

Jde samozřejmě pouze o barevnou modifikaci poměrně starého modelu rámového kotlového vozu s brzdařskou budkou. Cisterna je funkční z hlediska možnosti převážet kapaliny – má odklápěcí horní poklop a výpustný ventil v zadní části. Z hlediska barevnosti jde o celkem podařený model, který ozdobí každé kolejiště s nákladními vlaky. Dvounápravový model s krátkým rozvorem má dobré jízdní vlastnosti i na kolejištích s oblouky R1 (600 mm). Pro dokonalý provoz je vhodné vyměnit plastová kola za kovová. Otočné nápravy je možné úplně fixovat nebo (což je samozřejmě lepší) propojit ocelovou strunou zajišťující správnou polohu nápravy. To je důležité zejména u náprav za jízdy nepropojených spřáhly.


9. 4. 2011

9. 4. 2011

9. 4. 2011
 

LGB 20930 – lokotraktor DB Kö 322 044-9

Tentokrát »normálněrozchodná« verze konstrukčně nového lokotraktoru zaujme jistě každého, kdo se na svém kolejišti vydal cestou dvounárazníkových evropských modelů. Z hlediska provedení jde samozřejmě o špičkový model, jehož kouzlo spočívá v tom, že je ve stejném měřítku, jako jeho úzkorozchodný bratr. Podobně by se choval i "náš" model T211, který byl se stejnou skříní a rámem také s více rozchody.
Model Kö se v detailech liší od oranžové varianty HSB. Jednak samozřejmě dvěma nárazníky, ale také (ku podivu) kvalitním modelem šroubovky (zadní je nasazovací a tvoří kryt dvoupólové zásuvky). Dále má jiné vzdušníky, dřevěný ochoz, chybí sací filtr. Tmavě vínová barva je velmi slušivá. Model je skutečně dobře propracován a bude ozdobou každého kolejiště.


9. 4. 2011

9. 4. 2011
 

9. 4. 2011

9. 4. 2011
 

LGB 32310 - čtyřnápravový lehátkový vůz DB Bcm 243

Další barevná mutace normálněrozchodných čtyřnápravových vozů, které před lety vlastně zahájily program gumového měřítka na rozchodu 45 mm u LGB. Jde o dobré modely, ač lze mít k jejich provedení z hlediska modelovosti velmi vážné výhrady. Jejich jízdní vlastnosti jsou nicméně dobré, iteriér je propracovaný, osvětlení příjemné, otvírací dveře krásně funkční.
V případě mutace lehítkového vozu interiér samozřejmě neodpovídá. je to škoda. Vůz by byl o to zajímavější. Můžeme se utěšovat, že ve dne jsou lehátka sklopená a cestující sedí na jakoby normálních sedadlech.
Modrá barva je příjemná a model tak oživí každou soupravu složenou z těchto vozů.


9. 4. 2011

9. 4. 2011

9. 4. 2011
 



V dubnu konečně dorazila i nová tramvaj

Aristo Craft Trains 23305 – novinka – tramvajový vůz PCC

Dlouho ohlašovaná konstrukční novinka Aristo je konečně u modelářů. Rozšiřuje tak rodinu tramvajových vozidel konstruovaných pro venkovní provoz na kolejištích s rozchodem 45 mm.
Legendární americké tramvaje PCC se staly vzorem pro velkoprostorové jednosměrné tramvaje ČKD, které typem T1 zahájily éru československých tramvají Tatra. Dodnes jsou tyto tramvaje (T3) ještě v běžném provozu. Ano – desítky let starý koncept jednosměrného čtyřnápravového vozidla s regulací pomocí zrychlovače stále stačí dnešním potřebám. Je třeba dodat, že jde ale o skutečnou labutí píseň těchto vozidel. Postupnými modernizacemi karoserií, podvozků a zejména výzbroje se vazba na původní PCC ztrácí.
Model Aristo je v měřítku 1:29, takže proporce modelu jsou ve srovnání s modely LGB nebo Bachmann poněkud menší. Model je proveden celkem dobře. Podvozky jsou dobře ztvárněné - s výjimkou vnějších brzdových zdrží se velmi podobají klasickým licenčním podvozkům našich tramvají s koly s centrální maticí. Na modelu snad vypadají snad jen poněkud nepatřičně okolky, které jsou vzhledem k malému průměru kola velmi mohutné.
Model má otvírací dveře, jejich funkčnost je však velmi problematická. Nemohou zůstat v otevřeném stavu, nakonec mezi otevřenými křídly nezůstává prakticky žádný prostor pro imaginárního cestujícího.
Tyčový sběrač je poměrně dobře funkční, lze jej dokonce přepínačem přepojit na snímání proudu z troleje. Funkční ale není naviják stahováku. Takže při změnách výšky troleje lanko nemůže být napnuté. Modelář, který by však byl schopen vyřešit trolej pro kladkový sběrač, by byl stejně tak schopen vyřešit napínání lanka.
Model má slušně propracovaný interiér, osvětlení je LED. V modelu tak ale není prakticky žádný prostor pro ozvučení.
Snímky ukazují mutaci vozu dopravního podniku San Francisco.


9. 4. 2011

9. 4. 2011

9. 4. 2011
 




V březnu byly naskladněny nové vozy Piko

Piko 37737 – horká novinka – nákladní vysokostěnný vůz Eas ČD

První model velikosti G v českém provedení uvedla na trh firma Piko. Jde samozřejmě pouze o ixtou variantu přetisku jednoho výlisku vysokostěnného nákladního vozu, který již jednodušší být nemůže. Nicméně vlastnická značka CZ - ČDC potěší každého provozovatele zahradní železnice v našich končinách. Tedy pokud přistoupil na filozofii gumovosti normálněrozchodných modelů na rozchodu 45 mm.


5. 3. 2011

5. 3. 2011

5. 3. 2011
 

Modelu nelze celkem nic vytknout - tedy ve srovnání s předchozími variantami vozů Eaos. Modrá barva je sice trošku šmoulí, modrá podlaha korby působí samozřejmě nepatřičně (zde mají výhou nákladní vozy v hnědé barvě), zručný modelář však vůz napatinuje a tím vzhledově vylepší. Je také nutno vyměnit plastová kola za kovová.
Úlitba Piko českomoravskému prostoru je fajn. Nedočkáme se však zřejmě ničeho jiného, než nějaké barevné varianty nákladního vozu univerzální (nadnárodní) konstrukce, která téměř nic nestojí.
Jednoduchost vysokostěnných vozů je do očí bijící. Mezi nárazníky nejsou ani šroubovky nebo aspoň nějaké hadice. Dlužno podotknout, že takto vybavený model je vzhledem ke své ceně vlastně předražený.


5. 3. 2011

5. 3. 2011

5. 3. 2011
 



V únoru byly do Brna dodány zcela nové modely

LGB 21930 – lokotraktor Kö 119 012-6 HSB

Po dlouhé době se konečně podařilo dostat k zákazníkům konstrukčně zcela nový model dvounápravového lokotraktoru řady Kö v úzkorozhodném provedení Harckých drah.
Předlohou modelu je velmi známý typ lokotraktoru s nízkou budkou strojvedoucího, což je v posunovací praxi velmi praktické uspořádání. Stroje tohoto typu byly vyrobeny v mnoha sériích a byly typické zejména na vlečkovém provozu v Německu.
Model je velmi oblíbený v pětipalcovém provedení. Je vyráběn hlavně jako stavebnice a jde o ideální startovací bateriový model pro nové vyznavače parkových drah.


19. 2. 2011

19. 2. 2011

19. 2. 2011
 

Dvojkový model LGB je proveden velmi pěkně. Má velké množství dosazovaných dílů, dobře provedený interiér budky s otvíracími dveřmi a solidně provedené popisy. Model je vybaven továrním dekodérem – je tedy rovnou digitální. Jízdní vlastnosti jsou dobré, je však třeba počítat s nízkou adhezní hmotností, což je dáno rozměry modelu.
Stroj je vybaven dobrým modelem centrálního spřáhlas vahadlovou šroubovkou. Díly jsou skutečně pohyblivé. Šroubovky jsou však provedeny tak, aby nebylo lze dva lokotraktory spojit, což by v oblouku přivodilo pravděpodobně destrukci spřahovacího ústrojí.
Model není vybaven přípravou pro ozvučení. To však jemožné celkem dobře realizovat.


19. 2. 2011

20. 2. 2011

19. 2. 2011
 



Na začátku ledna byly na sklad dodány další sněhové pluhy

Aristo 467xx – šípový sněhový čtyřnápravový pluh«

Nejúčinnější a proto nejžádanější. To je šípový pluh s produkce americké firmy Aristo. Zásoby u výrobce byly v minulých měsících dost chabé, pluhy byly proto i v Brně neustále vyprodány. Nyní byla dodána větší série modelů v několika mutacích, takže zásoby snad vydrží déle.
Máme teď sice oblevu, ale příděly sněhu a tím i zahradněkolejištní radosti i starosti nás jistojistě čekají.


8. 1. 2011

8. 1. 2011
 

8. 1. 2011

8. 1. 2011

8. 1. 2011
 



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :