Manometry pro živé parní modely

Funkční manometr prozrazuje, že s modelem »není něco v pořádku«. Poučenému modeláři bleskne hlavou myšlenka, že tady asi nebude základní pohonnou jednotkou elektromotor. No a ti páraři - ti rovnou ohodnotí provedení a umístění manometru.

Modelovost a funkčnost

To je samozřejmě základní problém. U modelů velikosti 2 (neřku-li titěrné jedničky) by modelový manometr měl v průměru několik málo milimetrů. Možná by bylo možné v této velikosti funkční manometr sestavit, ale o schopnosti měřit tlak na úrovni 3—6 barů se dá rovnou pochybovat. Tady jsme s požadavky za hranicí fyzikálních zákonů. Druhým problémem je čitelnost údajů. Manometr na modelu není jen pro ozdobu. Přináší důležité informace o provozním stavu kotle a tendencích. Tyto je nutné sledovat nejen z důvodu ovládání modelu, ale i z důvodu bezpečnosti modelového kotle. Velikost ciferníku přístroje nemůže být proto příliš malá.

Rozšíření nabídky


Původní manometr z nabídky Regner na lokomotivě 99 211.

Tyto manometry potkáme na hasicích přístrojích.
 

Manometry z nabídky firmy Regner jsou dobrým kompromisem mezi velikostí a modelovostí. Dříve dodávané manometry, které známe nejvíce z hasicích přístrojů, byly velmi odolné a praktické, co se týče zřetelnosti ukazovaných hodnot, modelovost však byla problematická. Současně nabízené manometry jsou vzhledově přijatelnější, hlídat se ale musí to, aby připojovací syfon vytvořil svým tvarem vždy vodní (studenou) uzávěru – vnitřní mechanismy nesnášejí vysokou teplotu páry – pokud horká pára pronikne do manometru, dochází k jeho poškození.

Současný manometr Regner na parní tramavjové lokomotivě.

Existují další výrobci, kteří minimanometry nabízejí. Do nabídky DRAH-servis byly proto zahrnuty anglické přístroje, které svou velikostí počínající na průměru 13 mm patří rozhodně k těm nejmodelovějším. K přístrojům (s výjimkou těch nejmenších) lze získat i montážní přírubu pro upevnění na svislou stěnu.


Anglické manometry rozšířené nabídky.

Dva menší 0—6 barů, dva větší 0—10 barů.
 

Manometry jsou mosazné, takže vzhledově modely lokomotiv okrášlují. Třináctimilimetrové manometry jsou nádherné, musíme si ovšem při jejich použití uvědomit, že stárnoucí a tudíž slábnoucí zrak nás velkých dětí může mít s čitelností údajů na dálku trošku problémy...


Manometru průměru 13 mm na lokomotivě »U«.

Manometr průměru 13 mm na lokomotivě Mallet
 

Začátečnická lokomotiva s manometrem průměru 13 mm.

Velikostní srovnání anglických manometrů.
 

Manometry jsou nově v ceníku jako samostatná položka. Na skladě jsou dvě velikosti pro živé parní modely velikosti 1 a 2 s rozsahem 0—6 barů. Dále dvě větší velikosti pro modely 5 a 7 s rozsahem 0—10 barů.

 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :