Parní lokomotiva
DR 99 211
Regner Dampftechnik

Živý parní model lokomotivy DR 99 211 patří k základní nabídce firmy Regner již mnoho let. Jde o model na velmi dobré technické úrovni, je přiměřeně věrný své předloze, takže je o něj mezi modeláři zájem. Je vyráběn postupně v dalších a dalších sériích, přičemž je i postupně modernizován (celokovová kola, odvodňovací kohouty válců, apod.). Jeho stavba je středně obtížná, nepatří proto k těm vysloveně začátečnickým modelům. Zručný modelář, který má aspoň střední technický talent a chápe problematiku parního stroje, se však může do jeho stavby bez obav pustit. Odměnou mu bude velmi dobře provozuschopný spolehlivý model, který může pohodlně vybavit RC ovládáním všech funkcí.

Předloha modelu

Skutečná lokomotiva 99211 byla v provozu na ostrově Wangerooge v Německu. Jde o úzký plochý ostrov v Severním moři, který patří k pásu Fríských ostrovů lemujících Nizozemí a Německo po Brémy. Ostrov je dlouhý necelých 10 kilometrů a je od pevniny vzdálen také přibližně 10 km. Ostrov je tradiční turistickou destinací s širokými písečnými plážemi. Železniční dráha rozchodu 1000 mm zde byla zřízena v roce 1897. Je v provozu dodnes, s celkovou délkou 6 km patří opravdu k těm nejmenším.



 

Parní tendrová lokomotiva 99 211 byla vyrobena v roce 1929 firmou Henschel & Sohn s výrobním číslem 21443. Šlo o trojspřežní stroj na přehřátou páru s uspořádáním náprac C s celkovou délkou 6,4 m. V původním provedení byla lokomotiva zelená s černým lemováním (je to patrné i z tovární fotografie). Později byla natírána černě s typicky německým červeným pojezdem. Lokomotiva byla v provozu do roku 1957. V současnosti stojí jako pomník pod věží majáku.
Z hlediska modelářského jde o relativně atraktivní předlohu (zejména proto, že se dochovala). Například firma Zimmermann ji nabízí i v měřítku pro rozchod 5" i 7,25". Viz »Parní sraz Sinsheim«.

11. halový parní sraz<br/>Sinsheim 2007

11. halový parní sraz
Sinsheim 2007



 



 

Provedení modelu

Stavebnice modelu sestává ze tří skupin, každou je možno objednat a koupit zvlášť. Vychází se tím vstříc zákazníkům, kteří mají zájem třeba z finančních důvodů kupovat a stavět model postupně. První konstrukční skupinou je pojezd, druhou kotel a poslední nástavba a doplňky. Model je tedy rozložen do tří regnerovských šedých krabic. Modelář ovšem potřebuje i další doplňky (pokud je chce - model je bez nich také provozuschopný) – manometr, píšťalu, držáky pro servomotory, vůbec celou RC výbavu, apod.




 

Pojezd lokomotivy

Třínápravový pojezd s heusingerovým rozvodem a parním strojem s jednopravítkovým vedením křižáku pístnice a s plochými šoupátky je společný i pro model 99 4701 (Prignitzer). Hlavní rám je z frézovaných mosazných plechů tlouštky 2 mm. Rám je sešroubován a nalakován. Nápravy s celokovovými (ale izolovanými) koly mají nerezové osy v bronzovém ložisku, kola mají nerezové obruče. Zadní (hnací) náprava je pevná, střední a přední je výškově posunutelná, přední má odpružení dvěma vnitřními šroubovými pružinami.




 

Rozvod je rovněž z frézované mosazi, součásti jsou matně niklovány. Parní válce jsou obrobeny vrtáním a frézováním z jednoho kusu mosazi, jsou vybaveny nově odvodňovacími ventily, průměr pístu je 14 mm, zdvih 17 mm. Ploché šoupátko v samostatně montované komoře je rovněž z frézované mosazi.
Při stavbě pojezdu je zapotřebí dbát zejména na kvalitní těsnění pístů a všech ucpávek pohyblivých táhel. Všechny součásti musí být od počátku dobře pohyblivé, v případě jemných rozměrových nesouladů je nutno součásti jemně dopilovat nebo dobrousit. Hlavní píst by měl být utěsněn tak, aby při zatáhnutí za pístnici při ucpání všech výstupů byl píst vytvořeným podtlakem vracen sám zpět.




 

Mezi bočnice rámu je v případě montáže RC ovládání vhodné zamontovat serva reverzu a odvodňovacích kohoutů a baterie. Po namontování kotle už do tohoto prostoru není přístup.

Kotel

Kotel modelu je z výroby svařen a nalakován. Modelář musí doplnit všechny armatury a kotel správně usadit na hlavní rám modelu. Součásti sady kotle je kondenzační maznice a plynová nádržka se skupinou hořáku. Nejpracnější je patrně sestavení vodoznaku, protože správné seřízení jednotlivých součástí je vzhledem ke relativně křehké skleněné trubičce je dost důležité. Parní armatura na kotli v kabině je vybavena montážními otvory nejen pro vodoznak, ale i pro ventily přídavných spotřebičů (např. píšťala)a manometrů.




 

Rovněž zhotovení a správné dotažení ucpávek vodoznaku se nesmí uspěchat - tekoucí vodoznak jinak modeláře později přinutí znovu rozebrat model. Pracné je také natvarování a vmontování trubky přehřívače v dýmnici. Hořák je nutno do plamencové roury usadit tak, aby se zejména plochou s otvory nedotýkal stěn roury. Kondenzační maznice musí mít rovněž kvalitně provedené ucpávky kolem regulačního ventilu.
Kotel je po usazení do rámu upevněn jedním šroubem pod dýmnicí a propojením trubky přehřívače s rozvodnicí páry do válců. Upevnění kotle na straně pece je provedeno budkou strojvedoucího.
Kotel je vybaven otvorem pro připojení plnicího vodního tlakového ventilu, který ve spojení s plnicí lahví umožňuje doplňování vody i za provozu lokomotivy (s natlakovaným kotlem).

Nástavba

Třetí krabice skrývá díly budky strojvedoucího, boční vany a drobné »dokrášlující« díly. Zde mohou být pouze drobné problémy při pasování na hlavní rám a kotel. V případě nutnosti jsou použity pilníčky.
Po dokončení těchto montáží je lokomotiva provozuschopná. Modelář může zkoušet její první naplnění a záběh, nejlépe na zkušební stolici (rolny). Rohodne-li se pro zástavbu RC, čeká jej ještě podstatný úkol - vymyslet umístění a způsob montáže jednotlivých servopohonů, baterií, přijímače, vyřešit anténu přijímače, způsob nabíjení a umístění hlavního vypínače. Celý systém je pak třeba seřídit.



 

Provoz a parametry modelu

Lokomotiva začne dobře jezdit po 3-5 náplních. Zásady provozu jsou popsány v jiných oddílech těchto stránek. Model je středně výkonný. po záběhu utáhne po rovině 6—10 i delších (čtyřnápravových) vagonů. Při provozu na kopcovitých tratích je výkon podstatně menší. Vlastnosti modelu se výrazně zlepší, pokud se modeláři podaří vyřešit i servoregulaci plamene. Potom lze při jízdě z kopce šetřit páru a naopak v případě potřeby vývin páry významně zvýšit.



 

Model má celkovou délku 305 mm, šířku 98 mm a výšku 160 mm. Celková hmotnost je 3,6 kg (bez náplní).
Pro RC potřebujeme alespoň tři nebo čtyři kanály - pro reverz, hlavní regulátor a odvodňovací kohouty, popřípadě pro píšťalu. Zruční modeláři mohou instalovat i parní brzdu, spínání osvětlení a regulaci plynového hořáku. Pro model lze tedy využít i šestikanálovou soustavu (brzdu i píšťalu ovládá jedno servo).

Přehled Art. Nr. pro model 99 211:

Mimo základní tři sady je vhodné nezapomenout při objednávání na tlakoměr (manometr - v případě otáčení modelu za provozu není špatné mít na každé straně jeden). Pro provoz modelu je nutné mít kvalitní parní olej, pro plnění plnynové nadrže propan-butanem je nutné mít příslušný adaptér. Dále je třeba myslet na model oživující parní píšťalu. Pro doplnění vody za provozu je možné instalovat tlakový ventil. Pro troufalé je možné pořídit a instalovat parní brzdu, dálkově ovládaný rozpojovač (doplněk třmenového spřáhla, či žárovky do luceren.
20100 - pojezd
20200 - kotel
20320 - nástavba
20209 - parní píšťala
20230 - plnicí vodní ventil
30180 - manometr
30229 - syfon manometru
50834 - plnicí adaptér na plyn
51301 - parní olej
Další součásti a zkrášlující doplňky je možno objednávat dle aktuálního katalogu. Katalog je vhodné pořídit již z důvodu dobré orientace v náhradních dílech, speciálního spojovacího materiálu, nástrojích, apod.



 



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :