řada Easy Line
parní lokomotiva LUMBER JACK

Easy Line - začátečnická řada

V nabídce firmy Regner jsou modely označené »Easy line« myšleny jako nástupnické pro úplné začátečníky. Jde o modely s oscilačním jedno nebo dvouválcovým strojkem, které jsou nabízeny jako částečně smontované nebo jako hotové modely připravené k jízdě. Jejich cena je v rozmezí 15—22 tis. Kč. To je cena pro funkční živý parní model z masivního kovu skutečně příznivá.
Model lokomotivy LUMBER JACK je dvouválcový a jeho koncepce zhruba odpovídá americkým zpřevodovaným lokomotivám používaným na lesních železnicích. Nejde tedy jen o fanztazijní model. LUMBER JACK má »T« kotel, který propůjčuje modelu vynikající vlastnosti. Ať stavebnice nebo krabice s hotovým modelem obsahují vše, co je nutné pro provoz živé parní lokomotivy. Zákazník – začátečník tedy nemusí přemýšlet o tom, co všechno musí k základní stavebnici ještě pořídit, aby mohl jezdit. Model má kola montovatelná variabilně. Lze jej tedy provozovat na kolejích rozchodu 45, 32 a 30 mm.

Art. 25401 – částečně smontovaný model



 

Krabice vyrobená z typicky potištěného šedého kartonu Regner obsahuje do papíru zabalené jednotlivé díly a PVC sáčky s drobnými částmi a spojovacím materiálem. Z výroby smontované jsou hlavní funkční celky - parní stroj a kotel. Sestava oscilačního dvouválcového parního stroje s reverzním ventilem má vyřešeno zejména (pro začátečníka kritické) těsnění pístů. Kotel má instalovaný hořák, utěsněnou trubici vodoznaku (sestavení je jinak rovněž poměrně náročné) a regulační ventil. Na modeláře zbývá instalace náprav s převodovými koly a spojnicemi do sestaveného a nalakovaného rámu, dále čelní dřevené trámy a přední a zadní spřáhla. Po montáži obou částí kabiny a přidání pohonné jednotky (parní stroj) se namontuje kotel, na který je nutno přidat kondenzační maznici a ozdobné mosazné pasy. Dále modelář nainstaluje trubkové propojení hlavního regulátoru s maznicí a parním strojem, namontuje tlakoměr, v dýmnici ještě výfuk do komína, komín sám a také dýmniční dvířka. Instalací plynové nádržky do zadní části kabiny a její propojení s hořákem je sestavování modelu prakticky u konce. Zbývá postavit stojiny střechy, vstupní madla a stupačky. Pro přesné nastavení zvoleného rozchodu je k dispozici měrka.


Na snímku vidíme jeden válec oscilačního parního stroje s protizávažím a hřídelí s převodovým kolem.

Detail přední části s příčným trámem z pravého dřeva. Je patrná páka reverzního ventilu.

Manometr je namontován na horní část svislého dílu T kotle.
 

Kondenzační maznice ve tvaru pískovače má velkou olejovou kapacitu.

Hlavní regulátor s odbočkou do maznice a vedením do stroje skrz kotel.

Pohled do kabiny se sejmutou střechou. Dobře je vidět propojení jednolivých celků.
 

Nyní nastává slavnostní okamžik – po třech až pěti hodinách práce namontujeme na plynovou bombičku (tu si musíme koupit třeba v OBI) napájecí ventil, přiloženou plastovou napájecí lahev naplníme destilovanou vodou (tu si také koupíme) a jdeme na to. Kondenzační maznici naplníme parním olejem (malé balení je součástí setu), ventil maznice povolíme na dvě otáčky, do nádržky přepustíme plyn a přes pojišťovací ventil naplníme kotel vodou. Při povolení plynového ventilu zapálíme sirkou nebo zapalovačem plyn u ústí komínu – ozve se typické štěknutí a začínáme poprvé topit v kotli. Po chvíli se pomalu začíná hýbat ručka manometru – neklamná známka začínajícího varu. Potom povolíme regulátor a přesuneme před dýmnicí páku reverzu – a hle! Model se rozjel. Pozvolna nabírá rychlost, z komína se lyne »kouř«, ozubené převody vrní a model uhání po trati. Hned, napoprvé.


Nádržka na plyn s napájecím ventilem a regulačním ventilem je v zadní části kabiny.

Balení obsahuje mimo vlastního modelu vše nutné pro provoz - válcový olej, lahev na vodu, plynový ventil na PB lahve.

 



 

Doplňky modelu

Model lokomotivy si můžeme dále šperkovat. Málokdo odolá přední lampě, která by ale nakonec také mohla být součástí setu. Objednat a koupit si můžeme mosazné odlitky znázorňující nářadí (lopaty, háky, hever, olejničky, kbelík, apod.), kabinu můžeme doplnit štípaným dřevem (palivo), k dispozici je i mosazný zvon. Skutečnou funkční píšťalu musíme vzhledem k velikosti schovat nejspíše pod podlahu.
Tím ale možnosti vylepšení nekončí. Je tu dost prostoru pro instalaci RC ovládání. V principu stačí jednokanál na servo ovládající reverzní ventil, ale ovládání regulátoru a eventuálně píšťaly model opět povyšuje.


Model individuálně doplněný RC řízením, napájecím ventilem, modelem paliva, apod.


 

Hodnocení modelu

Začátečnický model Lumber Jack je velmi podařené dílko. Modelář jeho koupí dostane do ruky živou parní lokomotivu, kterou bez větších problémů rychle postaví a zprovozní. Naučí se zacházet s tímto typem modelů, pochopí režim jízdy, nutné úkony pro zprovoznění (plyn, olej, zapalování). Při sestavování pochopí dobře konstrukční filozofii Regner, takže při dalších složitějších modelech má již zkušenosti.
Lumber Jack je vymyšlen chytře. Centrální nárazník je možno používat se svorníky, ale svým umístěním a tvarem čelní plochy je plně funkční i pro hák třmenového spřáhla LGB - lokomotiva tedy připojí jakýkoli vagon s klasickým spřáhlem. Kotel tvaru T má přirozenou velkou parní zásobu - horní část svislého dílu kotle je vlastně velký parojem. Kondenzační maznice má vzhledem ke svému tvaru velkou kapacitu, takže se nemusí po každé jízdě doplňovat. Parní stroj je zpřevodován do "pomala", takže tažnost modelu je překvapivě dobrá. Dvouválcový stroj odstraňuje mrtvou polohu, pro jeho rozběhnutí tak nemusíme roztáčet nejaký setrvačník. Model má dost prostoru pro zástavbu RC soupravy, takže schopnější modelář získá po dostrojení z hlediska funkčnosti dokonalý model i pro provoz na zahradním kolejišti.
Kdo uvažuje o vstupu do světa živých parních modelů - tomu udělá právě Lumber Jack opravdu velkou radost.




 



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :