Během postupné instalace zákaznických staveb na firemním kolejišti v Brně se ukázala přímo nutnost doplnit stavby osvětlením. Vzhledem k použitému základnímu stavebnímu materiálu – kostkám z pískovce – se ukázalo jako nevhodné uvažovat o osvětlovacích tělesech z plastů od firem Pola nebo Piko. Ne zcela ideální se ukázaly být i jinak pěkné mosazné lampičky Lotus Lokstation. Postupně bylo proto zkoušeno osvětlení s použitím zdrojů LED. S tímto perspektivním zdrojem byla nakonec vyvinuta kompletní osvětlovací tělesa.
Art. 8001 |
Model stožárového osvětlovacího tělesa ve formě s jakou se setkáváme u nás na většině nádraží, je celokovový. Stožár svítidla je sestaven z nerezových trubek tří průměrů. Jako pata slouží plochý prstenec. Horní díl je ohýbán. Trubkami je protažen napájecí dvoužilový kabel. Na tomto kabelu je pak zavěšeno vlastní osvětlovací těleso. Tělo je soustruženo z mosazi. Zdroj LED je upraven odstraněním vrcholu čočky a leštěním řezu. Tím je dosaženo podstatného zvětšení vyzařovacího úhlu. Dioda je do mosazného tělesa vlepena. Součástí dodávky modelu je nálepka se žluto-černými výstražnými pruhy a nálepkami s čísly pro evidenční označení stožáru.
Stožár tělesa není lakován. Modelář si osvětlovací tělesa opatří nátěrem v odstínu dle vlastních představ. Ve značném počtu případů je ale ve skutečnosti užívána jako povrchová úprava stříbřenka. Tomuto odstínu se použitá nerezová ocel u modelu bez povrchové úpravy blíží. Pro mnoho modelářů proto bude patrně velmi přijatelné, stožár osvětlovacího tělesa nebarvit vůbec.
Vlastní osvětlovací těleso s diodou je barveno černě, spodní reflektorová plocha je pak bílá.
Součástí dodávky není napájecí elektronika ani ochranný odpor.
Osvětlení LED můžeme napájet přímo z kolejí. Nutným předpokladem dobré funkce světelného zdroje LED je zapojení minimálně ochranného odporu. Zajímavější je použití tranzistorového napájecího zdroje. Tyto zdroje jsou postupně firmou ASY model vyvíjeny. V budoucnu by mohly být rovněž nabídnuty modelářům.
Stožár osvětlovacího jednoramenného tělesa je připraven ke vlepení především do pískovcového nástupiště. Nejvhodnější je patrně konstrukční lepidlo SOUDAL 60A. Pro umístění v terénu je pak potřeba připravit nějaký vhodný podstavec, do jehož otvoru je stožár opět vlepen.
Následující snímky jsou z firemního kolejiště v Brně. Jde o nádraží »VINOHRADY«, které bylo při rekonstrukci mimo jiné vybaveno pískovcovými nástupišti. Na osvětlení prostoru byly poprvé užity nově vyvinuté stožárové lampy. Napájecí zdroj pro toto osvětlení byl instalován do rozvaděče.
foto 8. 7. 2009 | foto 8. 7. 2009 | foto 8. 7. 2009 | foto 8. 7. 2009 |
foto 8. 7. 2009 | foto 9. 7. 2009 | foto 9. 7. 2009 |
foto 9. 7. 2009 |
foto 9. 7. 2009 |
foto 17. 8. 2009 | foto 17. 8. 2009 | foto 17. 8. 2009 |
foto 9. 7. 2009 |