ASY model
• propustek klenutý •
instalace na firemním kolejišti

Prvním objektem z produkce ASY model na firemním kolejišti je novinka 2006 - propustek (v ceníku Art. B05). Jde o splnění přání několika našich kolegů - propustek je ozdobou každého náspu. Pan Chudoba jako autor pískovcových objektů reagoval promptně – nejenže sestavil vlastní propustek podle rozměrových požadavků zákazníků, ale dokázal briskně sestavit i návod na použití, včetně fotografií. Perfektní kartonové balení jen celou záležitost podepsalo. Propustek je řešen jako klenutý tunýlek s trojúhelníkovou opěrnou zdí. V nabídce jen o něco později se objevil ještě hranatý propustek s masivním překladem, typické provedení z první poloviny 20. století. Cena je opět (pozitivně) ohromující.

Jednoduchá instalace

Představa o umístění propustku na firemním kolejišti existovala již delší dobu. Po dodání propustku z výroby bylo tak třeba vyčkat jen na vhodný okamžik »chuti« stavbičku instalovat.
Segmentové stavby ASY model jsou z výroby slepeny tak, aby zákazník neměl s instalací problémy. Filozofie autora je jasná – celá řada provozovatelů zahradní železnice nemá čas na složité stavby (vydělávání peněz na náročného koníčka má jaksi přednost), potřebují proto něco, co lze rychle a bezproblémově instalovat s dostatečným efektem. A to je velmi správný postřeh. Samozřejmě, že jsou kolegové, kteří jsou schopni vyřezat si z pískovce kostičky sami (mají náš nekonečný obdiv), ale pro mnohé provozovatele zahradní železnice není cílem cesta. Potřebují a chtějí relaxovat jízdou modelů, ovšem pokud možno po dokonalé trati. Polotovary ASY model jim v tomto úsilí vycházejí vstříc.
A že je instalace segmentových staveb jednoduchá a rychlá, dokazuje právě první instalovaný objekt na firemním kolejišti. Vznikl v neděli dne 15. 10. 2006 v době mezi 16,20 a 16,55 hod. Odečtem obou údajů si každý vypočte vskutku bleskovou akci. Jasně - šlo by to udělat daleko lépe a pečlivěji (z modelářského hlediska) – ale právě ta jednoduchost a rychlost instalace s uspokojujícím efektem je úžasná.
Pro stavbu byla nutná příprava. Ta spočívala v zakoupení lepidla SOUDAL A60. K dispozici byla i betonová suchá směs a kus hliníkového plechu.

Fotografie přiližují zhruba postup

1) z krabičky byly vysvobozeny všechny díly propustku (stěna s tunýlkem 2×, trojúhelníková stěna 4×)
2) lepidlem byly trojúhelníkové stěny spojeny s tunýlky pod úhlem 90°
3) štěrkový násep pod kolejem byl rozhrabán a původní půda byla srovnána, rostliny ostříhány
4) ze dvou pásů hliníkového plechu (pás byl užší, než bylo pro násep třeba)byla vytvořena tunelová roura ve tvaru »omega« - pouze ohýbáním rukama (nebyly užity žádné nástroje)
5) na oba konce roury byly uloženy slepené propustky
6) na tunelovou rouru byly zpět nasypány kamínky hrubšího a pak jemnějšího štěrku
7) suchou betonovou směsí (křemičitý písek s cementem - pytel 25 kg koupený v Globusu) byl štěrk zasypán
8) následně bylo těleso dotvarováno žulovým štěrkem frakce 0-4 mm a dočistěno plochým natěračským štětcem
9) po zkušební jízdě vlaku byl propustek důkladně pokropen vodou z mlžicí lahve (za účelem ztvrdnutí betonu na tunelové rouře)
10) a je hotovo




 



 



 

Propustek v terénu vypadá realisticky. Nyní čas ukáže, jak bude stabilní. Zima a mrazy prověří povětrnostní odolnost, uvidíme, jaký vztah k tunýlku budou mít živočichové, uvidíme, jak budou kyselé deště postupně ztmavovat povrch pískovce...

 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :