Koleje a výhybky
Ernst Paul Lehmann Patentwerk

Kolejivo LGB ještě v blízké minulosti neminulo asi nikoho, kdo chtěl stavět kolejiště pro modely IIm. Základní sety obsahovaly alespoň jednoduchý okruh, případně ovál, málokdo nekoupil alespoň nějakou výhybku. Byly sice levnější koleje od jiných výrobců, ale žádná nabídka nebyla komplexnější. Dá se říci, že ostatní do jisté míry doplňují sortiment LGB nebo zkrátka hodně prvků neřešili, protože to má LGB ( www.lgb.de).
Zastavením výroby u firmy EPL v Norimberku nastaly všem stavitelům zahradních železnic horší časy. Hlavním artiklem, který půjde jen těžko nahradit, jsou výhybky LGB a zejména jejich nedostižné přestavníky. Lze proto jen doufat, že se někdo ujme výrobních nástrojů a bude ve výrobě kolejového materiálu pokračovat.

Materiál kolejí



 

Kolejivo LGB splňuje všechny požadavky na koleje pro venkovní kolejiště. Kolejnice je vyrobena z mosazného profilu s výškou 8,5 mm, od roku 2006 může být kolejový profil niklován. Pražcové pole je z velmi kvalitní, houževnaté, UV stabilní a probarvené plastické hmoty. Kompletní kolejové pole je velmi odolné, bez problémů vydrží i stoupnutí botou. Jako spojky jsou využívány násuvné botky, prostřednictvím kterých je možno celkem lehce jednotlivé koleje spojovat i rozpojovat. Pro stabilní spojení kolejí však příliš vhodné nejsou. Je vhodné minimálně před spojením promazat botku vodivou (grafitovou) vazelínou. Mosaz užitá na kolejové profily celkem ochotně oxiduje, zejména v průmyslových oblastech (kyselé deště).


Pražce mají slušně modelované i hlavy šroubů.


 

Geometrie kolejiva LGB

Základem geometrie kolejí firmy Ernst Paul Lehmann Patentwerk je rovná kolej o délce 30 cm a oblouk 30° o poloměru 60 cm (střed koleje). Tento poloměr byl označen jako R1. V současnosti jsou v nabídce tyto pevné oblouky:
• R1 = 600 mm, dělení 30°, 15° a 7,5° (přepočítaná skutečnost R 13,5 m)
• R2 = 780 mm, dělení 30° (přepočítaná skutečnost R 17,5 m)
• R3 = 1195 mm, dělení 22,5° (přepočítaná skutečnost R 26,9 m)
• R5 = 2390 mm, dělení 15° a 7,5° (přepočítaná skutečnost R 53,8 m)
Rovné koleje jsou vyráběny v délkách 41, 52, 75, 82, 150, 300, 600 a 1200 mm. K dispozici je délkově stavitelná kolej 88—120 mm.
Flexibilní koleje (zvlášť pruty a zvlášť pražcová pole) jsou v délkách 1,5 a 3 m.
Výhybky jsou vyráběny s ručním nebo elektrickým přestavníkem:
• R1 = rovná 300 mm, odbočení R1 30°
• R3 = rovná 450 mm, odbočení R3 22,5°
• R5 = rovná 600 mm, odbočení R5 15°
• Křižovatková = R3 geometrie, odbočení 22,5°, délka 450 mm, oblouk R2


Výhybka R5 na nádraží »Vinohrady« na firemním kolejišti.

Výhybka R3 s elektrickým přestavníkem ve stanici »Terasy«.
 

Z tohoto pohledu je vidět chyba v konstrukci výhybky R3 - přídržnice odbočující koleje začíná až těsně u srdcovky - náběžné kolo do přídržnice naráží.

Náběžný okolek při odbočení narazí do šikmé části přídržnice a je v zlomku sekundy příčně posunut o cca 2 mm.
 

Srdcovky výhybek R1 a R3 jsou celoplastové.

Jazyky výhybek jsou podloženy pouze dvoubodově, těžší vozidla je proto vyvrací.

Ani jazyky R5 nejsou lépe podloženy.

Srdcovka výhybky R5 má na dně žlábku napájecí plechy. Jedoucí okolek se po plechu odvaluje a může sbírat proud.
 

Zajímavým řešením jsou elektrické přestavníky, které obsahují motorek. Napájení je řešeno pouze dvouvodičově (střídavým proudem), motorek je při sepnutí pohonu napájen přes diodu jen příslušnými půlvlnami proudu. Jde o velmi jednoduché a spolehlivé řešení. Přestavníky lze doplnit návěstí výhybky s osvětlením. Přestavníky jsou využívány i pohonu rozpojovací koleje a semaforů.


Křižovatková výhybka má dva přestavníky, poloměr zatáčky je jen R2.

Přestavník s dvouvodičovým napájením je popravdě geniální.

Přestavník lze namontovat podle potřeb z obou stran.

Stavitelný rozpojovač využívá k pohonu výhybkový přestavník.
 

K dispozici jsou i řídce využitelné křižovatky s geometrií R1 a R3 a kolmé křížení 90°.
Dále jsou v nabídce přerušovací a rozdělovací koleje, izolační spojky, kolejové spínací kontakty, rozpojovače, zaražedla, atd.


Klasické zaražedlo v německém provedení s osvětlením.

Lesklou plastickou hmotu je vhodné patinovat.

Zaražedlo ve stanici »Vinohrady«.
 

Krabičky s magnetem na jedné straně spínají jazýčková relé v podvozcích zvukových lokomotiv (pískání na trati).

Rozdělovací a přerušovací koleje lze využít i na připojení napájecích kabelů, což je hezčí řešení, než klasické napájecí LGB svorky.

Trvalý rozpojovač se dá vložit prakticky kamkoli. Funguje jen na třmenová spřáhla a americká automatická spřáhla LGB.
 

Co nám od LGB chybí

Před několika lety firma přišla se štíhlou výhybkou R5. I tato výhybka je však z hlediska modelovosti na hranicích únosnosti (jak je výše uvedeno, jde o přepočítaný poloměr cca 53 metrů). Většina modelářů však na ještě delší výhybky skutečně nemá místo, takže z komerčního hlediska asi další výhybky jen tak nebudou. Chybí však obloukové výhybky, které právě ve stísněných poměrech mohou pomoci.
Za pokrok lze označit novinku 2006 - niklované kolejnice, které řeší nepříjemnou oxidaci a velmi pomohou bezproblémovému přenosu proudu do vozidel. Pro stabilní stavbu tratí venku by však byl potřeba ještě alternativní systém kolejových spojek.


Střídání velmi rozdílných teplot koleje rozpojuje a přispívá ke znečistění kontaktu mezi kolejnicí a plechovou spojkou.

Plechová spojka dodatečně prolisovaná štípacími kleštěmi pro zamezení dilatačního posuvu.

Šroubovací spojka Thiel řeší spojení kolejnic velmi dobře. Spoj je však pracný.

Šroubová spojka Massoth je velmi pevná, montáž je jednoduchá, velké pnutí však dokáže mosazné šrouby odlomit.
 



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :