Koleje, výhybky a doplňky
Modellbau Heyn

Pan Bertram Heyn vlastní manufakturu na výrobu modelů. Hlavní náplní práce je výroba architektonických modelů, výstavních (veletržních) modelů strojů a budov, modely pro muzejní expozice, apod. V jeho nabídce jsou však i železniční modely, respektive kolejivo a také budovy. Mimo vlastních výrobků nabízí celou řadu dalších produktů od jiných modelářských firem.
Výrobky jsou zhotoveny především frézování na CNC frézách. Převážná část sortimentu jsou stavebnice. Podrobné informace najdete na firemním webu www.modellbau-heyn.de.
Jednotlivé výrobky budeme na této stránce postupně představovat. Jde o velmi precizní produkty. Zejména stavebnice udělají každému modeláři radost.

Kolejový materiál

Firma Heyn nabízí kolejivo rozchodu 45 mm v provedení polních a lesních drah. Jde zejména o jednojazykové a tzv. vlečné výhybky (nemají klasické jazyky a přesuvné náběžné kolejnice), dále jazykové výhybky LGB geometrie R2, sklopné kolejové zarážky, koncová zaražedla a točny. Dále jsou k dispozici pevné koleje (oblouky i rovné), křižovatky v provedení pro stavbu křížové spojky pomocí výhybek LGB R1 a R3, samostatné pražce různého provedení a samozřejmě pruty kolejových profilů.

Vlečné výhybky

Výhybky jsou dodávány hotové nebo jako stavebnice. K dispozici jsou levé a pravé výhybky, dále Y výhybky a trojcestné symetrické výhybky. Geometrie odbočení je označena R0 a R2. Jde o ekvivalent LGB. Rádius R0 (osový) je R422 mm, což je vnitřní oblouk ke kolejivu LGB R1. Rádius R2 má hodnotu 778 mm.
Následující fotografie zachycují stavbu pravé výhybky.




 



 



 



 

Stavebnice obsahuje všechny potřebné díly a spojovací materiál. Při práci je zapotřebí prakticky jen pilka na dělení kolejových prutů, jemný (jehlový) pilník na opracování kolejnic a trubkový klíč SW3.


Vlečná výhybka trojcestná R0.

Vlečná výhybka trojcestná R2.

Vlečná výhybka R0/R

Vlečná výhybka R2/L
 

Vlečná výhybka Y R0.

Vlečná výhybka Y R2.
   

Kolejové zaražedlo

Jde o jednoduchou stavebnici dřevěného (pražcového) zaražedla pro polní nebo lesní dráhy. Přežce jsou velmi přesně frézovány z černého plastu. Plast lze velmi lehce přibarvit a patinovat pro přirozenější vzhled.
Pro spojení s ostatními kolejemi můžeme použít jakoukoli násuvnou plechovou nabo šroubovací spojku.




 


 

Mechanické přestavníky k výhybkám LGB

Jde o přestavníky ve formě pro polní a průmyslové dráhy, které jsou na základové desce uzpůsobené k montáži k výhybkám LGB (nebo i Thiel). Základová deska je frézovaná z černého plastu, mechanismus je z mosazi. Přestavní páka (se závažím) je kolmo ke kolejím nebo podélně. K dispozici je celá řada těchto variant. Pokud mechanismus dobře rozchodíme, lze na výhybce ponechat například elektrický přestavník LGB na jedné straně a na druhé pak přestavník Heyn.




 

Sklopná kolejová zarážka

Jde o roztomilé zařízení, které asi na našich kolejích dosud nikdo neviděl. Nahrazuje funkčně výkolejku, ale jedoucí vozidlo by pravděpodobně ve skutečnosti nevykolejilo ani nezastavilo. Na modelovém kolejišti však celkem spolehlivě zabrání ujetí odstavených vagonů na nádraží. Na zahradě jde proto o velmi použitelný model.




 



 

Pražce

V nabídce je kolejivo s pražci imitujícími velikostí, rozestupy a tvarem pražce polních a lesních drah. Pro normální tratě jsou pak vyráběny samostatné pražce rovněž frézované z plastových desek, které jsou osazeny samostatným plastovými pokladnicemi. Pražce jsou takto dodávány ve tvarech jako dřevěné, betonové a ocelové. »Betonové« jsou asi nejpůsobivější. Plast je stříkán světle šedou barvou. »Ocelové« pražce jsou rovněž barveny.



 

Betonové pražce ve štěrkovém loži.

Dřevěné pražce ve štěrkovém poli.

Ocelové pražce ve štěrkovém poli.
 



Jednotlivé pražce s otočnými stoličkami umožňují zmenšit rozchod.
 

Točny

Firma Heyn vyrábí točny v několika velikostních provedení. Vždy jde o zařízení, které nepotřebuje prostor do hloubky. Opět jde o frézované plastové desky. Nejmenší točna je pouze s ručním pohonem (otáčení pomocí tyče). Větší průměry mají v základním provedení kolečko s pojené řemenovým převodem s vlastní točnou. K točnám je pak možno koupit pohonnou jednotku, která ve spojení s připojovacími kolejovými adaptéry může zastavovat točnu přesně k výjezdové koleji. Otočná kolej je napájená přes mosazné prstence prostřednictvím připojovacího kablíku. Pro skrytí pohonné jednotky je k dispozici i model budky.
délky (otočných kolejí) jsou: 115, 210, 380 a 500 mm.



 


 


 


 



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :