Koleje a výhybky Thiel

Firma Thiel je německý malosériový výrobce kolejí a výhybek. Firma byla založena v roce 1980. Hlavní specializací jsou výhybky široké škály provedení. V sortimentu jsou jednak štíhlé výhybky, obloukové výhybky, oboustranné (Y) výhybky, výhybkové křižovatky i dvojité (odsazené) výhybky. Kolejnice jsou mosazné nebo niklované, profil s výškou 8,5 mm je shodný s LGB, systém je tedy plně kompatibilní. Pražce jsou z UV odolné hnědé plastické hmoty. Rozteč pražců je 30 mm (osa/osa). Úplný přehled výrobků najdete na www.thiel-gleis.de. Celý sortiment Thiel je obsažen v českém ceníku, který na požádání zašleme (ve formátu pdf). Výhybky jsou vyráběny pouze na objednávku, dodací lhůty jsou 6 až 8 týdnů. Cenová úroveň kolejí (ať již pevných nebo flexibilních) je velmi zajímavá!

Sortiment kolejí

Základem jsou rovné koleje, které jsou dodávány jako pevné v délkách 600 a 1200 mm, dále stavebnice flexibilních kolejí v délkách 1500, 2000, 2400 a 3000 mm. Niklované kolejnice jsou omezeny délkou 2400 mm. V prodeji jsou rovněž samostatné pruty kolejových profilů a samostatné pražce ze dřeva s předvrtanými otvory pro stoličky na rozchod 45 a 64 mm.
Hotové obloukové koleje jsou vyráběny s poloměry 765, 930, 1175 a 1350 mm s dělením 45°, 1525, 1750, 1925 a 2100 mm s dělením 30°, 2300, 2500 a 3000 mm s dělením 22,5°.

Přehled geometrie obloukových kolejí. Oblouky jsou dodávány v provedení mosaz, niklované a v obou variantách s plechovými spojkami nebo předvrtané.



 



 

Kolejové spojky

Koleje jsou spojovány násuvnými plechovými spojkami (podobně jako LGB) nebo kolejnicovými plochými spojkami ("lašny") pro čtyři šrouby s maticemi, kdy konec kolejnic musí být opatřen vždy dvěma otvory.
Násuvné plechové spojky objímají pouze patu kolejnice a mají plochý jazýček určený k zahnutí do štěrbiny koncového pražce. Plechové spojky jsou s ostrými hranami (bez náběhů), takže jejich montáž je o něco obtížnější, než u systému LGB. Vypadají ale výrazně modelověji.
Montáž šroubovacích spojek je značně pracná (šroubky a matičky M2) a předpokládá použití pro stabilní kolejiště. Zaručuje však velmi dobré elektrické propojení kolejí, modelově je styk velmi pohledný a zaručuje pevnost styku v tahu. Takto sestavený styk se také "nepropadá".
K dispozici jsou i izolační spojky ve formě krátkých plastových násuvných botek. Jsou relativně nenápadné, nejde však o spoj pevný v tahu (podobně jako u systému LGB).


Balení násuvných plechových kolejových spojek.

Plechová spojka na kolejnici

Spojky nemají náběhové hrany.

Hotový styk s násuvnými spojkami.
 

Balení šroubovacích spojek se spojovacím materiálem.

Sada pro jeden styk kolejnic.

Šroubky a matičky M2 jsou nerezové.
 

Matice jsou umístěny vně koleje.

Kompletní kolejový styk.

3roubový styk na trati firemního kolejiště.
 

Balení plastových izolačních spojek.

Izolační spojka na kolejnici.

Kompletní izolovaný styk kolejnic.
 

Výhybky

Výhybky mají kovové izolované srdcovky, které je možno napájet buď elektronickým modulem (pouze digitální napájení) – který pracuje na principu elektroniky pro smyčky, nebo přídavnými spínacími kontakty na přestavníku. Napájení je však nutné jen pro velmi štíhlé výhybky pro krátké dvounápravové lokomotivy. Jazyky výhybek jsou frézované ze speciálního profilu (nikoli z kolejnice), takže mají širokou dosedací plochu a jsou po celé délce podloženy kluznými stoličkami (na rozdíl od dvoubodového podložení jazyků výhybek LGB). Nedochází proto k průhybu jazyků ani pod těžšími lokomotivami. Přídržnice jsou rovněž kovové. Konce kolejnic jsou předvrtány pro použití kolejnicových plochých spojek. Výhybky jsou připraveny pro montáž elektrického přestavníku EPL nebo motorového přestavníku Bohler, popřípadě modelového mechanického (ručního) přestavníku (viz doplňky Thiel).

Přehled vnitřních obloukových výhybek. Dodávány jsou jako levá/pravá, kolejnice mosaz/nikl. V balení jsou plechové spojky a výhybky jsou předvrtané pro šroubové spojky.



 



 



 



 



 

Doplňky

Firma Thiel nabízí pomůcky pro stavbu tratí. Jednak je to vrtací nástroj pro zhotovení otvorů na konci kolejnice pro montáž plochých spojek, a jednak rolovací ohýbačka pro jednu kolejnici. Dalšími doplňky jsou celokovové přestavníky výhybek s otočnou návěstí a závažím v provedení DR a RhB. Přestavníky nejsou lakovány a lze je samozřejmě instalovat i na výhybky LGB. Jako doplněk jsou nabízeny i kovové nebo plastové kolejové stoličky pro vlastní konstrukce nebo pro použití na dřevěných pražcích.




 



 

Standardní a obloukové výhybky THIEL, flexibilní kolejová pole, pevné oblouky R1170 mm, spojovací materiál, vrtací přípravek a některé další doplňky jsou k dispozici v Brně. Pomocí šroubovacích spojek THIEL byl přestavěn první zkušební úsek na firemním modelovém kolejišti.


Výhybky Thiel v krabicích.

Výhybky jsou v krabici přikurtovány plastovými pásky.

Jazyky jsou rovněž fixovány, přibaleny jsou i tři plechové násuvné spojky.
 

Niklovaná oblouková výhybka s vnitřním obloukem R 1175 mm (odpovídá R3 u LGB).

Kovová srdcovka je izolovaná. Zespodu je příprava pro připojení napájení z pomocných kontaktů přestavníku nebo z řídicí elektroniky.

Jazyky jsou ze speciálního profilu a jsou podložené stoličkami na všech pražcích. Výhybka je připravena pro montáž přestavníku LGB.
 

Konce kolejnic jsou předvrtány pro použití šroubovací spojek.

Mosazný model ručního přestavníku v provedení RhB.
 

Vrtací přípravek na kolejnici.

Vrtací přípravek s kolejnicí.

Vrtání je pak geniálně jednoduché a hlavně bezchybné. Vrták musí mít rozměr 2,2 mm.
 



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :