Zahradní kolejiště IIm
Hans Jörg Diesener
Walheim, Německo

Když pan Hans Jörg Diesener před lety koupil firmu Thiel, stal se z dlouholetého zákazníka majitelem. Jeho kolejiště je v principu staré více jak 27 let. Jako jeden z prvních začal používat niklované kolejnice.
Jeho kolejiště je velmi hezké. Je sice na zahradě, ale jeho uspořádání je s velkým důrazem na modelovost tratí a staveb.
Následující obrazová reportáž ze dne 5. 4. 2007 přibližuje některé detaily i celkový vzhled.

Foto © Martin a Roman Šiler

Pan Hans Jörg Diesener je opravdu dlouholetý modelář. Před 27 lety, kdy začal své zahradní kolejiště budovat, si vytkl cíl dosáhnout maximální modelovosti vlastního venkovního kolejiště. Základní myšlenkou bylo odmítnutí mosazných kolejnic z důvodu žluté barvy a použití výhradně kolejí niklovaných. Dále použití jen štíhlých výhybek, včetně obloukových. To byla cesta k produktům firmy Thiel. Pan Thiel pak před odchodem do důchodu nabídl panu Diesenerovi svou firmu ke koupi. Z obchodních důvodů přitom byla zavedená značka THIEL zachována.



Výjezd vlaku ze sklepa ze skladového paternosteru.

 

Návštěva u pana Diesenera ve městečku Walheim nedaleko Stuttgartu byla samozřejmě zážitkem. Kolejiště na první pohled upoutá svou ralističností. Kolejiště je na relativně malé zahradě, která svým výrazem nijak kolejiště nepřebíjí - spíše naopak. Dnešní kolejiště je samozřejmě výrazně odlišné od toho na počátku. A je i tak neustále ve vývoji. To je asi ale typické pro každého provozovatele kolejiště. Nikdy nebýt hotov...


Na dobže podloženou eternitovou podkladovou desku lze v pohodě šlápnout.

Vstup do kolejiště je pro údržbu velmi důležitý.

 

Zajímavá je již příprava modelů, které jsou uskladněny v suterénu domu. Dominantou »depa« je paternoster se zhruba deseti třímetrovými kolejemi, kde jsou sekládány vlaky připravené k výjezdu. Ovládací elektronika připraví k výjezdu kolej s vlakem podle přání. Vlaky vyjíždějí přes sklopný most přímo do nádraží. Nádraží WALDHEIM v obci Walheim.



 

Dnešní kolejiště má svršek provedený specifickým způsobem. Jako podklad slouží silné eternitové desky. Tyto jsou kotveny do země před betonové kostky nebo leží na pevném roštu. K eternitu jsou vruty upevněny kolejnice. Štěrkové lože je vytvořeno jemným praným štěrkem smíchaným s disperzním plnidlem (Soundal). Směs je nalita a rozetřena mezi pražce kolejového pole. Barvením pak získává tu rezavý nádech širé trati, tam černý mastný povrch v místech častých zastavení lokomotiv.



Hrázděná budova se přirozeně rozpadá.

 

Relativně četné tunely jsou přístupné zezadu nebo odklopnými stěnami na vhodných místech. Zásah tudy prozatím nikdy nutný nebyl, ale čert nikdy nespí...



Interiér čekárny je vybaven i nástěnnými obrazy.

Malosériový model budovy firmy Kotsch.
 



 

Kolejiště doplňují rostliny, z nichž některé jsou po letech stříhání skutečnými bonsajemi. Živé modelové stromy. Vskutku nádhera.




Čisticí vozidlo na hlavním nádraží.
 

Eternitová deska na kostce zámkové dlažby.

Otevřený revizní kryt tunelu.
 

Kolejnice jsou nikované, jak je výše uvedeno, ale jsou barvené stříkáním (hnědá barva s rezavým tónem). Po nastříkání kolejí je očistěna jen horní a vnitřní plocha hlavy kolejnice. Tím je získán maximálně realistický vzhled trati. Niklovaný povrch má pak všechny pozitivní vlastnosti z hlediska vedení proudu. Po zimě například stačí stratě jednou zamést a vlaky jedou. Pevné štěrkové lože navíc dovolí použití vysavače, což je například na listí a jehličí jedinečná účinná metoda.
Jediné čistící vozidlo na kolejišti je upravený zavřený vagon se smetáčky před přední nápravou (fotografie nahoře).




Trvalým stříháním stromků lze vyrobit skutečné živé modely.
 

Interiér depa od firmy Piko je upraven do realistické podoby.

 

Kolejiště je řízeno digitálně, použitý je rakouský systém ZIMO, který byl ve své době nejdokonalejší. V současnosti má ZIMO na poli zahradních železnic významnou konkurenci od firmy německé Massoth, která využívá přirozené síly získané produkcí pro LGB.




 



 

Pan Diesener provozuje celou řadu malosériových modelů, které jsou v řadě případů již unikáta, protože výrobci dávno skončili. V posledním období se soustředí na vozový park HSB. Modely RhB chce prodat. Jak sám říká - raději méně, ale kvalitně.


Betonový přechod je plně funkční.

 



 

logo
logo
logo
TOPlist << ZPĚT
MAPA STRÁNEK PRO SNAZŠÍ ORIENTACI
Firma založena 1994 | DRAH-servis spol. s r. o. | Úlehle 1 | 621 00 | Brno
info@drah-servis.cz | tel.: +420 602 721 272 | fax: +420 541 218 918
Počítadlo přístupů :